מגמת הטיפול הביתי: מה צפוי לנו ב-2024?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשנים האחרונות חלים שינויים רבים בעולם הרפואה, בישראל וברחבי העולם. לאחר התפרצות נגיף הקורונה החלה מערכת הבריאות לאמץ טכנולוגיות חדשניות באמצעותן ניתן להציע שירותי רפואה מרחוק, ובנוסף החלה מגמה בקרב קופות החולים של מתן שירותי טיפול ביתי, כולל אשפוז ביתי. בואו נכיר את הטרנדים החמים ביותר שמחכים לכולנו בתחום הטיפול הביתי ב-2024.

רופא בטיפול ביתי

ישנם יתרונות רבים לטיפול הביתי שנועד בין היתר להחליף את אופציית האשפוז במחלקות השונות בבתי החולים ואת הטיפולים והבדיקות במרפאות, וכיום רבים יכולים לקבל שירותי רפואה מתקדמים גם מרחוק, ללא צורך לצאת מהבית ובסביבה הטבעית והנוחה ביותר למטופל. היתרונות העיקריים של טיפול ביתי הינם:

  • טיפול מקצועי המלווה ביחס אישי בסביבה הטבעית של המטופל, עם תמיכה של בני משפחתו.
  • המשכיות ורצף של הטיפול הרפואי שזקוקים לו, גם במצבי משבר וחירום כמו מלחמה.
  • הימנעות מחשיפה לנגיפים וחיידקים במרפאות ובמרכזי הרפואה.
  • השירות כלול במסגרת שירותי הרפואה של כלל קופות החולים בארץ.
  • ליווי צמוד של רופאים ואחים ואחיות מוסמכים, בבית המטופל וגם מרחוק.
  • קיצור השהות במחלקה בבית החולים.
  • מעורבות של המטופל התורמת להצלחת הטיפול.
  • נוחות.

רפואה מרחוק

הטכנולוגיות החדישות מסייעות לצוותי הרפואה ומאפשרות מתן שירותי רפואה באמצעות אמצעים מתקדמים טכנולוגית, כולל מכשור רפואי שניתן למטופל השוהה בביתו. 

חשוב לזכור כי תוחלת החיים בישראל ממשיכה לעלות, כמו גם שיעור החולים הכרוניים, לכן נולד צורך במציאת פתרונות מתקדמים ואיכותיים למתן שירותי רפואה חלופיים לטיפולים הניתנים במסגרת קופות החולים ובתי החולים. 

כיום, ניתן לקבל מעטפת שירותי רפואה בבית, כלומר שירותים רפואיים שונים מרחוק, ובמסגרת שירותי הטיפול הביתי המטופלים זוכים לשירות מקצועי ואישי על ידי מומחים, הן לטיפול רפואי והן לביצוע בדיקות מעבדה והדמיה, שיקום לאחר ניתוח, תאונה או מחלה קשה, אשפוז ביתי, טיפולי פיזיותרפיה וייעוץ והדרכה בזמן ההחלמה בבית. 

בינה מלאכותית ברפואה

אחד מהטרנדים הבולטים לטיפול ביתי בשנת 2024 מבוסס על בינה מלאכותית ברפואה. ללא ספק הבינה המלאכותית משנה מקצה לקצה את שירותי הרפואה, ונכון ל-2024 הצפי הוא שילוב הטכנולוגיה המתקדמת במכשירים רפואיים, בין היתר בפענוח צילומים ובדיקות הדמיה, במערכות ממוחשבות לניהול מרפאות, מכונים ומרכזי רפואה, בחדרי מיון ועוד.

ראוי לציין שקיים מחסור עצום ברופאים, אחים ואחיות ומטפלים מקצועיים, בכל מערכת הבריאות, לכן המעבר לטיפול ביתי מתבקש וכך ניתן לייעל את השירות למטופלים, לקצר שהות במרפאות ובבתי חולים וכד'. במסגרת הטיפול הביתי המטופלים יכולים לקבל מכשור רפואי לביש המבוסס על טכנולוגיית הבינה המלאכותית כמו אוקסיטון 1000.

פתרונות אוטומציה

טרנד בולט נוסף בשירותי הרפואה לשנת 2024 מבוסס על ניהול מרפאה חכמה באמצעות כלי אוטומציה של תהליכים ושירותים רפואיים. פתרונות האוטומציה בעולם הרפואה נועדו לייעל תהליכי עבודה שונים בסביבה הרפואית, למזער סיכונים לעובדי מעבדה וצוותים רפואיים, לחסוך עלויות וכוח אדם, לשפר את השירות למטופלים ועוד.

השילוב בין טכנולוגיות חדישות כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה ואוטומציה בשירותי הרפואה מאפשרת לארגונים השונים במערכת הבריאות לפתח יישומים חדשים בהתאמה אישית, לאסוף, לנטר ולנתח נתונים ממקורות מידע פנימיים וחיצוניים, לשפר ביצועים, לחסוך עלויות כוח אדם, ולהציע שירות מהיר ואיכותי יותר למטופלים. 

המשך המגמה של מעבר לטיפול ביתי

שנת 2024 צפויה להמשיך את הטרנד שהחל בשנים האחרונות לעבור לטיפול ביתי. הצפי של המומחים הוא שגם בשנה הקרובה יציעו קופות החולים, מרפאות וחברות למתן שירותים רפואיים אופציה מתקדמת יותר לטיפול ביתי, ומעטפת השירותים למטופלים השוהים בביתם תגדל ותכלול מצבים קרדיולוגיים, נשימתיים ואורתופדיים.

הרחבת שירותי הרפואה מרחוק בשילוב המעבר לטיפול ביתי והשימוש ההולך וגובר במכשור רפואי חדשני בבית (למשל מכשירים רפואיים לבישים), כל אלו ועוד יסייעו למטופלים ולצוותים הרפואיים לשמור על המשכיות הטיפול, לבצע מעקב נוח גם מרחוק, לשפר את הטיפול הרפואי ולהקל על העבודה ועל המטופלים.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה
והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.