מודל חשבוניות ישראל – כל מה שצריך לדעת על הרפורמה החדשה

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות, אופטומטריסטים/אופטיקאים ובעלי חנויות אופטיקה.

התיקון לחוק המע"מ ביחס להקצאת מספרי חשבוניות על ידי רשות המיסים אושר בחוק ההסדרים לשנים 2023 – 2024. הרפורמה שנקראת מודל חשבוניות ישראל נועדה למזער את תופעת החשבוניות הפיקטיביות מאחר שזו תופעה הגורמת לנזק משמעותי בהיקף של מיליארדי שקלים לקופת המדינה, בכל שנה. לכן, המדינה קבעה כי החל ב-1 בינואר 2024 רשות המיסים תעניק מספרי הקצאה ייחודיים לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת שתאפשר לוודא את חוקיות העסקה בזמן אמת, כלומר מיד בזמן הוצאת החשבונית על ידי העוסק.

מודל חשבוניות ישראל

בתוך כך, בחודש מרץ 2024 פרסמה רשות המיסים בישראל כי עקב מלחמת חרבות ברזל והמצב הביטחוני בארץ, הרפורמה תידחה לתאריך 5 במאי 2024. בפועל, הרפורמה החדשה נכנסה לתוקף בתחילת השנה וזה הזמן הנכון להיערך לקראתה, מאחר שעסקים שלא יקבלו מספר הקצאה לחשבונית מס שהם מפיקים בסכום גבוה מ-25,000 ₪ (לפני מע"מ) לא יורשו לנכות מס תשומות מחשבוניות שאינן נושאות מספר הקצאה, למעט מקרים חריגים.

מהי חשבונית פיקטיבית?

כדאי לדעת כי חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שהוצאה עבור עסקה שאינה מתקיימת או עבור שירות שאינו ניתן בפועל, ומטרת החשבונית הפיקטיבית היא לקבל החזרי מע"מ ולקזז מס תשומות שלא כחוק. ראוי לציין כי הוצאת חשבונית פיקטיבית הינה עבירה פלילית ועל פי נתוני רשות המיסים הנזק שנגרם לקופת המדינה בגין עבירה זו הוא עצום ומגיע למיליארדי שקלים מידי שנה.

מהו בעצם השינוי?

בשלב הראשון יוענקו מספרי הקצאה לחשבוניות מס בסכום מעל 25,000 ₪ ובהמשך הסכום יפחת.

מספרי ההקצאה יהוו תנאי לניכוי מס תשומות בעסקאות שמעל לתקרה זו. יש לכך משמעות חשובה עבור עסקים מאחר שהעסק יוכל לנכות מע"מ רק אם יש לחשבונית המס שהוא קיבל מהספק מספר הקצאה ייעודי, והעסקים שחייבים להגיש דיווח מפורט למע"מ חייבים לכלול את מספר ההקצאה במסגרת הדוח החודשי או הדו חודשי למע"מ.

מתווה לחמש שנים

ועדת הכספים החליטה כי השנה הראשונה לרפורמה החדשה תשמש כפיילוט למודל חשבוניות בישראל, ובחמש השנים הקרובות הסכומים יקטנו באופן הדרגתי בדרך הבאה:

  • ב-2025 הסכום לפני מע"מ מעל 20,000 ₪.
  • ב-2026 הסכום לפני מע"מ מעל 15,000 ₪.
  • ב-2027 הסכום לפני מע"מ מעל 10,000 ₪.
  • ב-2028 הסכום לפני מע"מ מעל 5,000 ₪.

היערכות נכונה ליישום התיקון

חשוב לדעת כי לפני הכל, על כל בעל עסק להירשם באופן חד פעמי באתר רשות המיסים וזאת על מנת לקבל ממנה שרותי דיגיטל (כמו הפקת חשבוניות ישראל או קבלת תרומה).

עוסקים יכולים לבחור באחת משתי החלופות הבאות:

  1. שליחת בקשה לקבלת מספר הקצאה מרשות המיסים באמצעות מודול חשבוניות ישראל בתוכנה לניהול קופה/חשבונות (API).
  2. שליחת בקשה ידנית באמצעות יישום אינטרנט מקוון וייעודי הזמין באזור האישי באתר/פורטל רשות המיסים (מיועד לעוסקים המשתמשים בפנקס חשבוניות ידני).

הפתרון של חברת ר.ר מערכות מידע מתממשק מול רשות המיסים (ראו סעיף 1)

לאחר ההרשמה הראשונית באתר רשות המיסים וקבלת היתר לביצוע פעולות דיגיטליות  והקוד המונפק עבורכם, תוכלו להזמין מאיתנו את הפתרון המושלם – ממשק אוטומטי לניהול מול רשות המיסים. (ראו סעיף 1)

ברגע שתפיקו חשבונית מס באמצעות התוכנה שלנו, וכל עוד הסכום יעבור את התקרה שנקבעה בחוק,  התוכנה שלנו תתממשק למערכת המקוונת של רשות המיסים לצורך הפקת מספר הקצאה לחשבונית זו, בתהליך אוטומטי לחלוטין, וללא צורך בכניסה לפלטפורמה אחרת או בפעולה אקטיבית מצדכם. לאחר קבלת מספר ההקצאה מרשות המיסים ינוכה לכם מס תשומות מאותה חשבונית בעת הדיווח החודשי או הדו חודשי למע"מ.

חשוב לדעת כי ביום שבו הרפורמה תיכנס רשמית לתוקף אנחנו נעדכן אתכם כיצד להגדיר נכון את האוטומציה, ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה, באם תזמינו את מודול חשבוניות ישראל מאיתנו.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם לפי הגדרות ודרישות הרגולציה.

לקבלת כל הפרטים על מערכת הכספים המשוכללת שלנו שתחסוך לכם הרבה כאבי ראש ודאגות, פנו אלינו כבר עכשיו ל>>

למחלקת תמיכה ושירות

08-9420950

שלוחה 3

לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.