בית חולים וירטואלי – עתיד עולם הרפואה?

משרד הבריאות ממשיך לקדם במרץ את התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית. התוכנית נועדה לעודד חדשנות במגזר הציבורי ולספק מענה אסטרטגי ומערכתי לצורכי מערכת הבריאות. חשוב לזכור כי מערכת הבריאות מתמודדת עם אתגרים רבים ומורכבים לאור תוחלת החיים הגבוהה, מצוקה תקציבית מתמשכת, עלייה משמעותית בשיעור החולים הכרוניים ומחסור עצום בכוח אדם רפואי, בציוד ובמשאבים. לכן, החלו יוזמות שונות לשיפור מערכות הבריאות והטכנולוגיה מסייעת בקידום עולם הרפואה, בדגש על שירותי הרפואה מרחוק.

בית חולים וירטואלי

בתוך כך, רפואת העתיד כבר כאן, וסביבת העבודה של הצוותים הרפואיים משתנה לבלי הכר. בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות חדשניות בעולם הרפואה, למשל טכנולוגיות המאפשרות טיפול מרחוק. כמו כן, מערכות הבריאות בישראל החלו לקדם פתרונות כמו טיפול ביתי, אשפוז ביתי, שירותי רפואה מרחוק ועוד. בנוסף לזאת, חלק מקופות החולים החלו להציע למטופלים שלהן מכשור רפואי לביש המסייע לרופאים לעקוב אחר מדדי בריאות שונים מרחוק, לנטר את מצבו של המטופל השוהה בביתו ולהתאים את הטיפול ללא צורך להגיע לבדיקה במרפאה.

בית חולים וירטואלי – רפואת העתיד כבר כאן

עולם הרפואה משתנה בשנים האחרונות הודות לטכנולוגיות החדשניות והמתקדמות. בעשור האחרון החלה טרנספורמציה בשירותי הבריאות בארץ וברחבי העולם, ובעזרת טכנולוגיות חדשניות הפכה סביבת העבודה של הרופאים לחכמה ומתקדמת יותר, וקל יותר להתאים טיפול אישי לכל מטופל. 

ללא ספק שירותי הרפואה מרחוק הפכו לחלק מרכזי ובלתי נפרד מהפעילות של מערכות הבריאות השונות, וכבר היום מטופלים רבים זוכים לשירותי רפואה מתקדמים יותר, גם מרחוק. אחת היוזמות המעניינות ביותר בתחום הרפואה מרחוק נוגעת להקמת בית חולים וירטואלי המציע מעטפת שירותים רחבה ורב תחומית, כך שהמטופלים יכולים לקבל שירות מקצועי ומותאם אישית ללא צורך בהגעה פיזית למרפאות ולבתי החולים, וללא צורך באשפוז בבית חולים.

בית חולים וירטואלי מהווה פריצת דרך בעולם הרפואה, במיוחד כיום כאשר בתי החולים סובלים ממצוקה קשה בכוח אדם, מכשור רפואי, ציוד ומיטות אשפוז. לכן, מדינות שונות במערב, ובהן ארצות הברית, אנגליה, הולנד, צרפת וגרמניה, החלו להקים בתי חולים וירטואליים כאלטרנטיבה לבתי החולים הפיזיים, ולמעשה בית חולים וירטואלי משלים את שירותי הרפואה שניתנים במרפאות ובבתי החולים ומספק יתרונות רבים הן למערכת הבריאות והן לחולים ולמטופלים.

הקלה משמעותית על המטופלים

ראוי לציין כי בית חולים וירטואלי לא נועד להחליף את בתי החולים הרגילים, ולמעשה הוא מקל על העומס הרב שמוטל על מערכות הבריאות השונות, ובנוסף הוא מקל על המטופלים. במקום להגיע פיזית למרפאה לצורך אבחון, בדיקה או טיפול, המטופלים יכולים לקבל שירותי רפואה מרחוק על ידי רופאים מומחים ומקצועיים, אחים ואחיות מוסמכים ומטפלים שונים. 

לבית החולים הווירטואלי יש עדיין מגבלות כמו ביצוע בדיקות הדמיה במכשירי MRI ו-CT, אך כבר היום יש אפשרות להזמין בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בבית המטופל, וכך אין צורך להטריח את החולה להגיע מרפאה, לחכות בתור ולהיחשף לזיהומים וחיידקים במרפאות, במכונים ובחדרי הטיפולים.

בתי חולים וירטואליים בישראל

מערכת הבריאות במדינת ישראל נחשבת למתקדמת במיוחד והמידע על המטופלים נאסף בה באופן דיגיטלי כבר עשרות שנים. בישראל יש תעשיית הייטק מפותחת וחברות רבות מפתחות כלים, טכנולוגיות ויישומים מתקדמים ופורצי דרך בתחומי הרפואה והביוטק. 

לכן, בית החולים שיבא, שנחשב כאחד מבתי החולים המובילים והטובים ביותר בעולם, בחר להקים לראשונה בישראל בית חולים וירטואלי המכונה שיבא BEYOND. בית החולים הווירטואלי הראשון מסוגו בישראל פועל בשיתוף פעולה מלא עם בית החולים הממוקם בתל השומר ומשתף פעולה עם חברות הייטק, חברות ביוטק וחברות התרופות המובילות. 

כדאי לדעת בית החולים שיבא BEYOND מציע בין היתר את שירותי הרפואה הבאים:

  • טיפול ביתי הכולל ביקורי בית ומעקב אחר המטופל באמצעות טכנולוגיות חדשניות.
  • אשפוז ביתי המלווה בביקורת ומעקב צמוד של רופאים מומחים ובהתאם לצורך מתן שירותי סיעוד מצוות מיומן.
  • שיקום ביתי תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע מנוסים.
  • מעקב רפואי היברידי לנשים בהיריון בסיכון.
  • שיקום לב מרחוק.
  • אשפוז פסיכיאטרי ביתי.
  • בדיקות סקר במקום העבודה.
  • ייעוץ רפואי מרחוק.

גם בית החולים בילינסון משיק בימים אלה את בילינסון NEXT – בית חולים ווירטואלי שמספק מגוון רחב של שירותי רפואה מרחוק בתחומים שונים, כולל אולטרהסאונד ביתי, אשפוז ביתי, ייעוץ וליווי, ועוד.

לסיכום, עולם הרפואה משנה את פניו וכיום המגמה היא לספק שירותי רפואה מרחוק כדי להקל על הצוותים הרפואיים, להתמודד עם האתגרים במערכות הבריאות ולסייע למטופלים לקבל שירות רפואי מיטבי ונוח, כמובן מרחוק. בעתיד הקרוב צפויים לקום בתי חולים וירטואליים נוספים בארץ ובעולם, והעתיד נראה מבטיח.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.