מה הם היתרונות והחסרונות של רפואה מרחוק?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

המעבר לשירותי הרפואה מרחוק הואץ עקב התפרצות נגיף הקורונה. במדינות רבות, ובהן גם מדינת ישראל, הוחלט לאמץ פתרונות טכנולוגיים חדשניים המאפשרים לרופאים לספק שירותים שונים גם מרחוק, כחלופה למפגשים פרונטליים בין הרופא למטופלים.

מתן שירותים וטיפולים רפואיים מרחוק מאפשר שמירה על ריחוק פיזי, מניעת הידבקויות בנגיפים וזיהומים שונים, ונחשב לחסכוני יותר. על מנת להציע טיפול מרחוק יש להטמיע במערכת פתרונות מתקדמים, כמו תוכנת ניהול מרפאה חכמה, מכשירים לבישים המאפשרים למטופלים לבצע בדיקות בביתם ולשלוח את הנתונים ישירות לרופא המטפל ועוד.

רפואה מרחוק: יתרונות וחסרונות

בנוסף, הטיפול הרפואי מרחוק מאפשר לקיים קשר רציף ואישי בין הרופא לבין המטופלים המתגוררים במקומות רחוקים ומבודדים. חשוב לזכור כי רבים באוכלוסייה חוששים בעת הזו להגיע לבדיקות, לטיפולים ולייעוץ במרפאות, והיעדר טיפול מסכן אותם, לכן יש לא מעט יתרונות למעבר ולהנגשת שירותי רפואה מרחוק, אך יש גם חסרונות שכדאי להתייחס אליהם. 

מהם היתרונות המרכזיים של פתרונות הרפואה מרחוק?

נגישות הטיפול הרפואי – אחד מהיתרונות המרכזיים של שירותי הרפואה מרחוק הוא האפשרות להציע טיפולים, מעקב וייעוץ רפואי גם לאנשים המתגוררים רחוק ומתקשים להגיע למרפאות ולרופאים. מטופלים שכאלה מתקשים להגיע למרפאות והם עלולים להזניח את בריאותם. כאשר מציעים טיפול מרחוק, המטופל נמצא בביתו ויכול לבחור ממי ומתי לקבל שירות.

סטריליות והיגיינה – תקופת הקורונה אילצה את המטופלים להישאר בביתם, ובעזרת הטיפול מרחוק, המטופלים נשארים בסביבה נוחה, היגיינית וסטרילית יותר. הם אינם נחשפים לזיהומים ולסיכונים להידבקויות במרפאות, וכך שומרים על בריאות הציבור בצורה טובה יותר.

גמישות במערכת הבריאות – המעבר לשירותי רפואה מרחוק אינו כרוך בהשקעות כספיות מסיביות מאחר ואין צורך להשקיע בתשתיות הרפואה הרגילה כמו יותר מיטות אשפוז, פתיחת מחלקות חדשות, הקמת מרפאות ורכישת ציוד רפואי יקר ערך. 

קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לקבלת טיפול – מערכת הבריאות בישראל, כמו ברוב מדינות העולם המערבי, מתקשה לעמוד בביקושים הרבים לטיפולים, והציבור משלם על כך בבריאותו. ידוע כי זמני ההמתנה לבדיקות ולטיפולים אצל רופאים מומחים ובמכוני הרפואה השונים הם ארוכים מאוד, לכן יש יתרון משמעותי לטיפולים מרחוק מאחר וניתן לקבל מענה מהיר. המטופל יכול לזמן תור באמצעות תוכנה לניהול מרפאה בזמנו החופשי, וללא תלות בשעות הפעילות של המרפאה. 

ניטור מרחוק – המעבר לשירותי רפואה מרחוק מאפשר לרופאים לנטר את מצבם הרפואי של המטופלים בקלות ובקליק מהיר. ניטור מרחוק באמצעות מכשירים לבישים וטכנולוגיות מתקדמות נוספת, המבוססות לרוב גם על בינה מלאכותית, מסייע באופן משמעותי בהפחתת תמותה ובצמצום הצורך באשפוז על רקע של מחלות לב כרוניות, סוכרת, סרטן ומחלות כרוניות נוספות. למעשה, סיכויי ההישרדות של המטופלים גוברים בגלל אפשרויות הניטור מרחוק, ובנוסף מפחיתים עומס בבתי החולים ובמרפאות.  

שיפור השירות והטיפול הרפואי – רופאים המשתמשים בטכנולוגיות חדשניות, ועובדים עם תוכנה לניהול מרפאה הכוללת תיק רפואי ממוחשב יכולים להציע טיפול רפואי מדויק יותר המבוסס על נתוני אמת, מאחר והמטופל בבית יכול לבצע בדיקות שונות באמצעות מכשיר לביש או סמארטפון ואפליקציות ייעודיות. הרופא מקבל את הנתונים בזמן אמת והכלים הטכנולוגיים מסייעים לו לקבל החלטות נכונות ומשופרות. לכן, האצת תהליכי הדיגיטליזציה במערכת הבריאות משפרת את השירות למטופלים ומבטיחה להם טיפול רפואי איכותי, נוח, חסכוני ויעיל יותר.

מהם החסרונות המרכזיים של פתרונות הרפואה מרחוק?

  • היעדר צוות רפואי זמין ומיומן ליד מיטת החולה המאושפז בביתו במצבים דחופים.
  • האפשרות לקבל טיפול רפואי מרחוק עלולה להביא לעומס רב על המערכת ולביקושים מיותרים, כמו גם הצפה באינפורמציה.
  • מטופלים עשויים לבקש טיפול וייעוץ רפואי רק מרופאים מומחים ומוכרים.
  • יש אנשים המתקשים עם טכנולוגיות חדשניות.
  • חשש מזליגת מידע רפואי ונתוני מטופלים לגורמים לא רצויים עקב בעיות אבטחת מידע, מתקפות סייבר, טעויות אנוש.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.