הטרנדים החמים לניהול מרפאה לקראת 2024

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

עולם הבריאות עובר שינוים רבים ומשמעותיים בעשור האחרון לאור כניסתן של טכנולוגיות חדשות ומתקדמות. בין היתר, גם התחום של ניהול מרפאות, מרכזים רפואיים וקליניקות עובר שינויים משמעותיים, ובכתבה זו המומחים שלנו יציגו בפניכם את הטרנדים החמים ביותר בנושא ניהול מרפאה חכמה במחצית השניה של שנת 2023. 

באופן כללי, הטרנדים העיקריים הם דיגיטציה, מעבר לרפואה מותאמת אישית, טיפול מרחוק, בריאות דיגיטלית, חדשנות בתחומי הטיפול והשירותים הרפואיים, כניסתן של טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה והטמעת מכשור רפואי ביתי לצורכי טיפול ומעקב מרחוק.

טכנולוגיה ברפואה

בריאות דיגיטלית

במשרד הבריאות ממשיכים לקדם את נושא הבריאות הדיגיטלית, וכיום המגמה היא לספק שירותי רפואה מרחוק, לנטר מדדים בעזרת מכשירים לבישים מרחוק ולאפשר למטופלים לקבל שירותים מתקדמים יותר ומותאמים אישית ללא צורך להגיע למרפאות ולבתי החולים. הכלים החדשים בבריאות הדיגיטלית מאפשרים לכל אדם לעקוב ולנהל את בריאותו באופן עצמאי, ומחקרים רבים כבר הוכיחו שמעורבות המטופלים בטיפול מהווה גורם חשוב ומרכזי לשיפור הבריאות ולאורח חיים בריא ונכון יותר.

בעזרת תוכנה לניהול מרפאה חכמה ניתן להציע למטופלים שירותים חדשניים ומתקדמים יותר כגון: זימון תורים מקוון בכל זמן ומכל מקום, שיחות ייעוץ מקוונות עם רופאי משפחה ורופאים מומחים, מעקב אחר מדדים בעזרת אפליקציות חכמות, מכשירים לבישים ועוד.

חדשנות טכנולוגית

אחד מהטרנדים הבולטים הוא הטמעת טכנולוגיות חדשניות המאפשרות שירותים רפואיים איכותיים ומותאמים אישית למטופלים. אם בעבר המטופל היה נדרש להגיע למרפאה לצורך בדיקה, ייעוץ, אבחון וקבלת מרשם לתרופה, כיום הוא יכול לבצע בדיקות שונות בבית, להימנע מהגעה למרפאה, לקבל חוות דעת רפואית בזמן אמת ובאפשרותו אף ליצור קשר עם הרופא במגוון דרכים, לא רק בשיחת טלפון.

בתוך כך, החדשנות הטכנולוגית באה לידי ביטוי גם בתחום השירות ללקוחות המרפאה. בשנת 2023 המטופלים יכולים לזמן תור מקוון לבדיקה אצל הרופא בקלות וללא צורך להתקשר למרפאה גם בשעות הפעילות כדי לקבל מענה אנושי. כמו כן, הם יכולים לשלוח באמצעות הסמארטפון שלהם מסמכים שונים, לקרוא מידע עדכני על תרופות ומחלות וכדומה.

בינה מלאכותית ברפואה

בשנה האחרונה כולם מדברים על בינה מלאכותית (AI), ורבים התנסו בכלי AI חדשים, חלקם חינמיים. כניסתן של טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ברפואה, למידת מכונה, עיבוד שפה וראייה ממוחשבת – כל אלו ועוד משנים את פני הרפואה, ובשנת 2023 ניתן להבחין בכניסתן של מערכות מתקדמות טכנולוגיות בכל תחומי הבריאות והשירותים הרפואיים.

מרפאות רבות החלו להטמיע כלי בינה מלאכותית כדי לשפר את השירות למטופלים, למשל באמצעות צ'אט בוט, ובנוסף הבינה המלאכותית מסייעת לרופאים לחזות תוצאות של ניסויים קליניים ותופעות לוואי של תרופות חדשות, לאתר מחלות באמצעות סריקת ממוחשבת של צילומי רנטגן ו-CT (ניתוח דימות רפואי), לאתר בזמן סימנים מקדימים העלולים להעיד על מחלה קשה כמו סרטן ועוד.

כדאי לדעת שבשנים האחרונות החלו להשתמש בבינה מלאכותית גם לצורך זיהוי ואיתור מקדים של הפרעות ומחלות נוירולוגיות שונות, לרבות פרקינסון ואלצהיימר.

רפואה מותאמת אישית

התוכנה החכמה לניהול מרפאה שומרת נתונים רבים וניתן לעשות בהם שימוש לצורכי מחקר, ובנוסף מאגרי המידע מאפשרים להתאים טיפול רפואי המותאם באופן פרטני ואישי לכל מטופל. הטכנולוגיה הפכה לכלי מרכזי בהתאמת הטיפול הרפואי למטופלים, ואחד מהטרנדים הבולטים לשנה זו הוא המעבר לטיפול ביתי, במקביל לשיפור שירותי הרפואה מרחוק.  

הרופאים יכולים בעזרת תוכנה לניהול מרפאה, התומכת בטכנולוגיות מתקדמות כגון בינה מלאכותית, להתאים טיפול מיטבי לחולים ולמי שמאושפז בביתו. הטיפול המותאם אישית מבוסס בין היתר על הרשומות הרפואיות של המטופל, מאגרי מידע, בסיס נתוני גנטיקה וטכנולוגיות מתקדמות לאבחון מצבו הבריאותי של המטופל ולהתאמת הטיפול הנחוץ לו.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.