הקשר בין ניהול מרפאה ל-Machine Learning

למידת מכונה (Machine Learning) נחשבת לתחום חדש יחסית בעולם הבינה המלאכותית, הרעיון העיקרי מאחורי Machine Learning הוא לספק לתוכנת מחשב ייעודית גישה למידע מקיף ולהרבה נתונים כדי לאפשר לתוכנה המתקדמת ללמוד על קשרים בין משתנים שונים ולספק גרפים ותחזיות.

למידת מכונה הפכה לכלי מעשי ומרכזי במערכות מחשוב, כיום נעשה בה שימוש נרחב גם בתוכנות ניהול מרפאה מאחר והמערכת מסוגלת לסייע לצוות הרפואי לקבל החלטות בבעיות רפואיות שונות ולנתח מידע רב במהירות וביעילות.

למידת מכונה משולבת בניהול מרפאות ומרכזי דימות

מכשיר CT - כדוגמה למידת מכונה

התחום של למידת מכונה מבוסס על אלגוריתמים ומערכות מחשוב חזקות, המערכת מסוגלת לאסוף הרבה מאוד נתונים ומידע ממערכות מחשוב אחרות, ממאגרי מידע רפואיים ומציוד קצה המותקן במרפאה, לדוגמה מכשירי MRI, CT ורנטגן. התחום של למידת מכונה כולל תתי תחומים כמו למידה עמוקה, זיהוי תבניות ודפוסים, מחשוב נוירומורפי ועוד. תוכנת ניהול מרפאה בשילוב Machine Learning מסוגלת להפיק תובנות מהמידע הזורם למערכת, כך הצוות הרפואי יכול ללמוד על קשרים בין הנתונים השונים, לזהות דפוסים ולהציע למטופלים במרפאה שירות רפואי טוב, מדויק ומקצועי יותר.

חשוב לציין כי בעשור האחרון החלו לחדור לתחום הרפואה רובוטים ומגוון מערכות אוטונומיות, כבר היום יש רובוטים המסוגלים להעניק טיפול רפואי ישיר ואיכותי לחולים על ידי רופא מומחה הנמצא במקום מרוחק מהמטופל, לאחרונה החלו לצוץ רובוטים רפואיים שיכולים לבצע ניתוחים בצורה מושלמת וכמעט לגמרי בכוחות עצמם, הרובוטים הרפואיים מספקים תמונת מצב רחבה ומדויקת לצוות הרפואי והם מסייעים לרופאים לקבל החלטות נכונות בניתוחים כירורגיים לאחר ניתוח מהיר של הנתונים המגיעים ממכוני ההדמיה וממאגרי המידע, כולל כמובן נתונים עדכניים מהתיק הרפואי של המטופל.

קשר ישיר והדוק בין עולם הרפואה ולמידת מכונה

החוזקות והיתרונות הרבים של למידת מכונה הובילו לשילוב הטכנולוגיה המתקדמת בתוכנות ניהול מרכזי דימות, חדרי ניתוח, מרפאות מומחים, מכוני הדמיה דנטליים וכדומה. כך לדוגמה, בתחום הגסטרואנטרולוגיה טכנולוגיית למידת מכונה מסוגלת לזהות קיומן של מחלות קשות כמו סרטן ובעיות כמו דלקת במעי על סמך ההדמיות הרפואיות, גם רדיולוג המפענח הדמיה ממכשיר MRI או צילום רנטגן יכול להיעזר בלמידת מכונה כדי לפענח בדיוק את ההדמיה תוך קבלת מידע רפואי נחוץ מהתיק הרפואי וממערכות מחשוב נוספות. 

למידת מכונה המשולבת בתוכנת ניהול מכון רנטגן או בתוכנת ניהול חדר ניתוח או מרפאה משמשת בין היתר את הצוות הרפואי בנושאים הבאים:

  • פיתוח מודלים רפואיים – טכנולוגיית למידת מכונה המשולבת בתוכנת ניהול מרפאה או מכון הדמיה מסוגלת לקלוט ולנתח כמויות עצומות של מידע במהירות גבוהה, כך אפשר לפתח מודלים רפואיים מדויקים ואיכותיים יותר, לשפר את השירות ללקוחות מבחינה מקצועית ולחזות מצבים אקוטיים או מחלות כרוניות.
  • פענוח הדמיות רפואיות – השילוב בין תוכנת ניהול מרכזי דימות ללמידת מכונה מספק כלי עבודה חשוב לצוות הרפואי מאחר והמערכת מסוגלת לפענח בדיוק רב ובמהירות עצומה את ההדמיות הרפואיות השונות, בלי להתעייף ולשגות. חשוב לציין כי פענוח הדמיה רפואית אינו דבר של מה בכך, זו משימה מורכבת המחייבת ניסיון וידע, הסתמכות על מודלים שונים ויכולת אבחון של שינויים מזעריים העשויים להעיד על מחלה קשה, שינוי בקצב התפתחות המחלה, למשל גרורות סרטן ועוד.
  • סיוע בתהליך קבלת החלטות – אחד היתרונות העיקריים של תוכנת ניהול מרפאה משולבת למידת מכונה הוא הסיוע בתהליך קבלת ההחלטות הרפואיות הנוגעות למטופל מסוים. המערכת אוספת מידע רב ממקורות שונים ומסייעת לצוות הרפואי במתן אבחון מדויק, בהערכה רפואית טובה יותר ובביצוע תחזיות המאפשרות לרופא להחליט על המשך הטיפול לפי כיווני התפתחות אפשריים.
  • מעקב אחר המטופלים – כבר עכשיו נעשים ניסיונות לשלב מערכות למידת מכונה בתוכנות רפואיות כדי לעקוב טוב יותר אחר המטופלים באמצעות הסמארטפון או מכשיר המחובר אליו ומשדר נתונים למערכת המחשוב של הרופא המטפל. כך אפשר לשדרג את שירותי המרפאה ולספק ייעוץ רפואי בזמן אמת גם מרחוק.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.