מה זו דולה וירטואלית והאם היא יכולה לשפר את חווית הלידה?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

דולה היא אשת מקצוע מנוסה המוסמכת לתמוך וללוות נשים וזוגות בזמן ההיריון ובמהלך הלידה ואחריה. הנוכחות של דולה בזמן הלידה מסייעת מאוד ליולדת מאחר שהיא יוצרת חוויה טובה במהלך הלידה, הדולה מוסמכת להעניק תמיכה רגשית ופיזית ליולדת ובנוסף היא דואגת לחוויית לידה טובה וחיובית עבור בני הזוג.

הלידה נחשבת לרגע מכונן בחיי כל אישה, זהו תהליך מרגש ועוצמתי המלווה ברגשות רבים עבורה, עבור הגבר ובני המשפחה הקרובה. יש נשים המעוניינות רק בתמיכת בן הזוג שלהן במהלך הלידה והן מעדיפות חוויה אינטימית המעצימה את הזוגיות, בעוד נשים אחרות מעוניינות בנוכחות של דולה כדי לצאת נשכרות מהתמיכה שהיא מעניקה בלידה.

דולה וירטואלית

מהי בעצם דולה?

דולה היא תומכת לידה ותפקידה לספק מידע, ייעוץ מקצועי ותמיכה פיזית ורגשית לנשים ולזוגות בזמן ההיריון והלידה. הדולה מלווה את היולדת במסע הלידה בבית החולים או בבית היולדת, ולאחר הלידה היא נשארת מספר שעות לצד האם הטרייה ולרוב היא גם מגיעה לביקור בביתה של היולדת לאחר השחרור מבית החולים. 

מחקרים רבים כבר הוכיחו שהתמיכה הרגשית והפיזית לפני, במהלך ואחרי הלידה מייצרת חוויה מיטבית עבור חלק גדול מהאימהות. התמיכה של הדולה יכולה לייצר חוויה חיובית לאם בזמן ולאחר הלידה, ועל פי המחקרים העדכניים הנוכחות והתמיכה שלה יכולים לקצר את זמן הצירים, להפחית את השימוש בתרופות לשיכוך כאבים בזמן הצירים, להימנע מתופעות כמו חרדה או דיכאון לאחר הלידה ועוד.

בתוך כך, חשוב לציין כי תומכת לידה אינה מתאימה לכל אישה, וההחלטה האם להיעזר בדולה היא אישית ופרטית. התמיכה של הדולה מותאמת לבחירות של היולדת או בני הזוג, וחשוב לזכור כי התמיכה של הדולה אינה מוגבלת רק לצירים וללידה מאחר שהיא יכולה לייעץ ולסייע במשך תקופת ההיריון, לתמוך ולסייע בהנקת התינוק הרך שזה עתה נולד, להדריך את ההורים  לקראת הלידה וההורות, לשמש כאשת קשר בין היולדת ומשפחתה לבין צוות חדר הלידה ועוד.

ליווי היריון באינטרנט על ידי דולה וירטואלית

בעידן האינטרנט המהיר של היום, רבים באוכלוסייה התרגלו לשירותים אונליין בתחומים שונים, למשל לימודים, קניות, ייעוץ ואפילו טיפול פסיכולוגי. לכן, בשנים האחרונות ניתן למצוא דולה וירטואלית המספקת תמיכה רגשית, ייעוץ, הדרכות וליווי צמוד מרחוק, כלומר ליווי היריון אונליין.

כיום, כאשר ישראלים רבים החלו ליהנות מיתרונות הטכנולוגיה ומשירותים מתקדמים כמו שירותי רפואה מרחוק, טיפול ביתי ואשפוז ביתי, יש אפשרות לקבל שירות חדשני לליווי היריון באינטרנט. השירות ניתן על ידי דולה וירטואלית, ועל פי מחקר שבוצע על ידי Maven Clinic מארצות הברית השירות הווירטואלי לליווי היריון מרחוק משפר משמעותית את חוויית הלידה בקרב נשים, ובנוסף השירות מפחית את שיעורי הלידה הקיסרית.

בישראל השירות עדיין בשלבי התפתחות. ניתן למצוא שירות ליווי היריון בכללית ויתכן ובשנים הקרובות נראה יותר חברות וקופות חולים שמציעות שירותים דומים.

ליווי נשים לפני, במהלך ולאחר הלידה

התמיכה הפיזית והרגשית בנשים לפני, במהלך ואחרי הלידה מהווה את אחד מהגורמים העיקריים לחוויית לידה ולהורות מיטבית. כמו כן, ידוע שתמיכה רגשית בזמן ההיריון מפחיתה משמעותית את הסיכון לתופעות כמו דיכאון אחר לידה, לכן כדאי להכיר את האפשרות לשירותי רפואה מרחוק, ובמיוחד שירות של דולה וירטואלית. למרות שתומכת הלידה אינה נוכחת בפועל בלידה עצמה, יש לה ידע, כלים ומיומנויות שיכולים לסייע לכל אישה הרה גם מרחוק.

ליווי היריון מרחוק על ידי דולה מתאים בין היתר לאימהות יחידניות, לנשים שאינן יכולות להשיג תומכת לידה באזור המגורים, למשל ישראליות שגרות בחו"ל בתנאי רילוקיישן, נשים המתגוררות בפריפריה, נשים מקהילת הלהט"ב, נשים המעוניינות בתמיכה וליווי רגשי באמצעות שיחות וידאו בלבד ונשים שבני זוגן מתמודדים עם קושי רגשי במהלך סיטואציות רפואיות.

לסיכום, עולם הרפואה מרחוק ממשיך להתפתח וכדאי להכיר את האפשרות לקבלת תמיכה מרחק של דולה וירטואלית כדי לעבור חוויית לידה אופטימלית וחיובית. 

הכתבה באדיבות המומחים של ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות בע"מ.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.