כיצד תשמרו על בטיחות המטופלים בטיפול ביתי?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

משרד הבריאות בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם המערבי, מפעיל את מערך בטיחות הטיפול בבתי החולים השונים ברחבי הארץ. מערך בטיחות הטיפול אחראי בין השאר ליצירת מחויבות של בתי החולים לנושא בטיחות המטופלים, והוא פועל למעורבות הצוותים הרפואיים לדווח על אירועים או כמעט אירועים שבהם נפגעו מטופלים הן בבתי החולים והן במסגרת הטיפול בקהילה.

רופאה בטיפול ביתי

מרכזים רפואיים ובעלי קליניקות ומרפאות חייבים לשמור על בטיחות המטופלים, בין היתר עליהם לוודא את בטיחות המטופל הנמצא במסגרת אשפוז ביתי, לרבות מטופל המקבל שירותי רפואה מרחוק. כדאי לדעת כי חובת הדיווח על פטירות ואירועים מיוחדים שקרו במסגרת הטיפולים השונים הוסדרה בתקנות בריאות העם (הודעה על פטירות ואירועים מיוחדים), התש"ם-1980.

בעקבות המעבר ההדרגתי לשירותי רפואה מרחוק, הכולל גם אשפוז בבית כחלופה לאשפוז בבתי חולים, תהליך ההולך ומתעצם בשנים האחרונות, נדרשת תשומת לב מרבית של נותני השירות וצוותי הטיפול לנושא בטיחות המטופל.

עצות לנותני שירותי רפואה מרחוק

לאחרונה פורסם מחקר שנערך על ידי הרשות למקור ואיכות בתחום הבריאות בארצות הברית. המחקר מגלה כי חולים המעורבים יותר בטיפול שניתן להם והיו שותפים בתהליך קבלת ההחלטות הנוגעות לטיפול שהוצע להם, נוטים ברוב המקרים להשיג תוצאות טובות יותר בהשוואה לחולים פסיביים. ידוע כי ישנן טעויות רבות שנגרמות כתוצאה מתקשורת לקויה בין הצוותים הרפואיים ונותני השירות לבין החולים, על אחת כמה וכמה במסגרת טיפול ביתי, כאשר המטופל מקבל שירותי רפואה מרחוק. 

לכן, מומלץ לנותני השירות במרכזים הרפואיים ובמרפאות לעודד את המטופלים להיות יותר דינמיים ומעורבים בתהליך הטיפול. כך לדוגמה, כדאי לעודד את המטופלים לשאול שאלות לגבי תרופות (סוג התרופה, מינון, נחיצות התרופה, תופעות לוואי, פתרונות חלופיים לטיפול התרופתי וכדומה). 

ראוי לציין כי מטופל במסגרת אשפוז ביתי זקוק ליותר הנחיות ותשומת לב מאחר ואין רופא או אח מוסמך שמבקר אותו מדי יום או שנמצא בהישג יד כדי לבחון את מצבו ולהעניק טיפול מהיר בעת הצורך. 

זכותו של כל מטופל לשאול שאלות ולברר מידע על נחיצות הטיפול שהוצע לו, ויש להתאזר בסבלנות, לספק הסברים מפורטים, לעבור על תוצאות הבדיקות העדכניות ולוודא כי הטיפול נכון ומדויק למצבו של המטופל ולמדדים שהרופא קיבל, בדרך כלל באמצעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים הנמצאים בשימוש המטופל השוהה בביתו.

סביבת הטיפול משתנה

אשפוז ביתי מבטיח לחולה יתרונות רבים, וזו חלופה ראויה לאשפוז בבית החולים. המטופל נמצא בסביבה הביתית הנעימה, הבטוחה והמוכרת לו. לרוב הוא מוקף בבני משפחתו שיכולים לסייע לו בעת הצורך, ובעזרת אמצעים טכנולוגיים חדישים הוא יכול ליצור קשר עם הרופא המטפל, לבצע בדיקות שונות בבית ולשלוח את המדדים והתוצאות בלחיצת כפתור. אם יש צורך, הוא זוכה לביקור ביתי או מקבל הנחיות להגיע לחדר מיון, לקופת החולים וכו'.

מחקרים רבים כבר הוכיחו כי השהייה בסביבה הביתית מסייעת בהחלמה, מונעת הידבקויות, מבטיחה רצף טיפולי יעיל וגם חוסכת עלויות. כמו כן, טיפול ביתי ושירותי רפואה מרחוק מקלים על העומס הרב במרכזים הרפואיים ובמרפאות. 

ללא ספק הטכנולוגיה באה לעזרת נותני השירות במרכזים הרפואיים ובמרפאות. כדאי להשקיע במנוי של תוכנה לניהול מרפאה או מרכז רפואי התומכת בטכנולוגיות החדשניות ביותר וכוללת בין השאר כלים של בינה מלאכותית.

המגמה כיום היא להציב את המטופל במרכז, לעודד אותו להיות יותר מעורב בטיפול, להקל עליו ככל הניתן (פחות נסיעות, תור בתיאום מראש, הפחתת חשש להידבקויות וכד') ועוד. בתוך כך, נותני השירות חייבים להקפיד על בטיחות המטופל גם כאשר הוא מאושפז בביתו או מקבל טיפול רפואי מרחוק, ואין להקל ראש בנושא.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.