כיצד לנהל קליניקה בשעת חירום? כל מה שצריך לדעת

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

מדינת ישראל חוותה לא מעט מצבי חירום לאורך השנים, עוד מיום ההכרזה על הקמת המדינה ועד ימים אלה בהם אנו נמצאים במצב של מלחמה. במרוצת השנים נקבעו נהלים שונים לניהול מערכת הבריאות בשעת חירום, ומשרד הבריאות הוא הגוף האחראי לאספקת שירותים רפואיים חיוניים לאוכלוסייה הרחבה גם בעתות מלחמה וגם בעתות שגרה. 

כדי לנהל קליניקה בשעת חירום כמו מלחמה יש להיערך מראש לקראת מצבי חירום שונים, וצוות המרפאה או הקליניקה צריך לשאוף לספק שירותים רפואיים בגמישות מקסימלית ובהתאמה למשאבים הזמינים בחירום ולצרכים המשתנים של המטופלים.

רפואה בשעת חירום

במשרד הבריאות גיבשו כללים למדיניות אחידה להמשך הפעילות האלקטיבית בבתי חולים במצבי חירום שונים, וקופות החולים מפעילות מרפאות אחודות כדי להבטיח פריסה מיטבית של מרפאות בקהילה שתפקידן לספק שירותי רפואה ראשונית לכל המטופלים, ללא תלות בהשתייכות לקופת חולים כזו או אחרת. 

חשוב לציין כי ניהול קליניקה בשעת חירום הוא אתגר של ממש מאחר שיש טיפולים לא דחופים שניתן לדחות, יש לתגבר את שירותי הרפואה מרחוק, להציע טיפול ביתי ולאפשר למטופלים להימנע מהגעה למרפאה בעת מלחמה כל עוד המצב מאפשר זאת. כמו כן, יש לעדכן את המטופלים לגבי שעות הפעילות וזמינות המרפאה והרופאים, לעדכן את סל השירותים הרפואיים שניתן בשעת חירום, לשפר את דרכי ההתקשרות ולהציע אפשרות לזמן תורים באופן מקוון.

למזער סיכונים

בשעת חירום המרפאה חייבת להתנהל באופן שונה על מנת להציע מקסימום שירותים רפואיים תוך הגנה מיטבית על צוות הקליניקה והמטופלים המבקרים במקום. אם אין נוהל לניהול המרפאה בשעת חירום, הצוות חייב לגבש נהלים מהירים כדי שלא לפגוע במתן השירותים הרפואיים למטופלים. במצבי חירום מקובל לדחות טיפולים ובדיקות שאינם דחופים, ויש לעדכן את המטופלים מיד על דחיית התור.

אם המרפאה עומדת בהנחיות פיקוד העורף, והצוות והמטופלים יכולים להגיע בבטחה למרחבים מוגנים, כמובן בפרק הזמן הנדרש בין אזעקה לנפילת טיל או רקטה, ניתן להפעיל את המרפאה גם בשעת חירום. יחד עם זאת, יש להבטיח נגישות הגעה למרפאה הן לצוות והן למטופלים, בין היתר באמצעות תחבורה ציבורית, ויש לוודא כי קיים בית מרקחת במרחק סביר מהקליניקה.

חשוב לזכור כי בזמן מלחמה או מבצע צבאי המטופלים מרותקים למסכי הטלוויזיה והטלפונים הניידים כדי לעקוב אחר חדשות עדכניות ולהתעדכן במצב. רבים מהתושבים חוששים לצאת מביתם בשעת חירום, אך ישנם אילוצים המשפיעים על היכולות של הרופאים לספק טיפול ביתי בזמן מלחמה או בזמן אירוע חירום אחר, לכן יש לעודד את המטופלים לזמן תור ולקבל שירותים רפואיים מרחוק.

לשמור על קשר רציף עם המטופלים

לאחר הכרזה על שעת חירום כמו מלחמה, על צוות המרפאה לעדכן את המטופלים על זמינות ושעות הפעילות במרפאה. בעזרת תוכנה מתקדמת לניהול מרפאה חכמה ניתן להציע ניהול תורים מקוון ולאפשר למטופלים לתאם תור בנוחות ולהפחית עומס על קווי הטלפון. 

בנוסף, חשוב לשמור על קשר רציף עם המטופלים. אפשר לשלוח ניוזלטרים לרשימת התפוצה, לשלוח הודעות SMS או בוואטסאפ וכדאי ליידע את לקוחות המרפאה גם באמצעות הרשתות החברתיות ובערוצים דיגיטליים נוספים. מומלץ ליצור קשר טלפוני עם מטופלים מבוגרים או מטופלים שסובלים מחרדה, ויש לעודד את המטופלים וליידע אותם על השירותים הרפואיים שניתנים בשעת חירום, לרבות אפשרות להנפיק מרשמים רפואיים מרחוק.

חשוב למנות צוות ייעודי במרפאה שיהיה אחראי על ניהול הקליניקה בשעת חירום, לדאוג לציוד הכרחי, לחזק את מערך שירותי הרפואה מרחוק, לתגבר את מערך האשפוז הביתי ולספק ציוד מגן הכרחי לצוות המרפאה המגיע לבתי המטופלים, לפרסם במרפאה היכן נמצא המרחב המוגן (שילוט), ולספק תמיכה רגשית ומערך הסברה יעיל בעזרת אמצעים טכנולוגיים הן לצוות המסור והן למטופלים.


ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות מציעה תוכנה לניהול מרפאה חכמה המתאימה גם לשעת חירום, למידע נוסף צרו איתנו קשר עוד היום!