אבטחת מידע רפואי – כיצד תגנו על המרפאה שלכם מפני מתקפת סייבר?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשנים האחרונות הפכו בתי החולים והמרפאות הפרטיות והציבוריות ליעד מועדף עבור ההאקרים, בעיקר בגלל התיקים הרפואיים של המטופלים בהם מאוחסן מידע אישי ולרוב אף מאוחסנים בהם גם פרטי כרטיסי האשראי של המטופלים. 

חשוב לזכור כי בעשור האחרון החל תהליך מואץ של דיגיטליזציה בעולם הרפואה, לרבות מעבר לשירותי רפואה מרחוק. לכן, בכל מערכות הבריאות משתמשים בתוכנות מתקדמות ומנהלים תיק רפואי ממוחשב, וכתוצאה מכך האקרים יכולים לבצע מתקפות סייבר יזומות על מנת לקבל גישה ישירה למידע הרפואי הרגיש. המידע שווה הרבה מאוד כסף וניתן למכור אותו בשוק השחור. בנוסף, ההאקרים יכולים לגנוב זהות של מטופלים ולעשות שימוש לרעה במידע במגוון דרכים, בעיקר פתיחת קווי אשראי, שימוש לרעה בכרטיסי אשראי, תרמיות ברשת, הונאת חברות ביטוח, זיוף מרשמים כדי לקבל תרופות או טיפול רפואי ועוד.

אבטחת מידע רפואי

אבטחת מידע וסייבר בעולם הרפואה

ישראל נחשבת למעצמת סייבר מובילה ופורצת דרך בכל העולם, חברות הייטק וסטארט-אפים רבים מפתחים פתרונות מתקדמים לאבטחת מידע ולהגנה בפני ניסיונות ההאקרים לפרוץ למאגרי מידע, לעשות שימוש לרעה במידע, לזייף פרטים ולדרוש כופר גבוה. כדאי לדעת כי ארגונים רבים בישראל נמצאים תחת מתקפות סייבר רבות, והאקרים מנסים גם לאתר פרצות במערכות המחשוב ומאגרי המידע של מערכות הבריאות.

יש לציין כי המחוקק הישראלי מודע לחשיבות אבטחת המידע ושמירה על פרטיות המטופלים במערכות הבריאות. לכן, הוחלט לאשר רגולציה של אבטחת מידע רפואי על סמך החוק להגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 ואת תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017. גם במדינות המערב קיימת רגולציה העוסקת בנושא חשוב זה, וחברות הייטק המפתחות פתרונות להגנה בפני התקפות סייבר וחברות המפתחות תוכנה לניהול מרפאה, חייבות לעמוד בתקנות לשמירה על פרטיות ובדרישות הרגולטוריות במדינות היעד השונות.

מהם סיכוני הסייבר ואבטחת המידע בעולם הרפואה?

עולם הרפואה משתנה במהירות בגלל תהליכי הדיגיטליזציה והמעבר לרפואה מרחוק, כמו גם השימוש ההולך וגובר בתוכנות לניהול מרכזים רפואיים ומרפאות המבוססות על טכנולוגיות כמו ענן, בינה מלאכותית ומציאות רבודה. גם השימוש במכשירים לבישים רפואיים הולך וגובר כחלק מהמגמה למעבר שירותי הרפואה מרחוק, וכך למעשה נוצרו בעיות קשות עבור מומחים לאבטחת מידע רפואי. 

בשנים האחרונות בוצעו מתקפות סייבר רבות נגד מערכות בריאות בארץ ובעולם כולו, למשל תקיפת סייבר במערכת הבריאות הבריטית שהסבה נזקים עצומים, תקיפת מכשור רפואי בבתי חולים כמו רובוטים לניתוח באמצעות שליטה מרחק, פריצה למכשור רפואי בבתי חולים שאפשרה להאקרים לשנות את רמות החמצן למטופלים במערכות הנשמה ועוד. הנזקים שנגרמו למערכות הבריאות בארץ ובעולם נאמדים במיליארדי דולרים, ומעבר לכך ההאקרים עושים שימוש לרעה בפרטים האישיים ובכרטיסי האשראי של המטופלים מאחר והמידע מאוחסן בתוך תיק רפואי ממוחשב.

בהיעדר רגולציה אחידה המחייבת את כלל הגורמים המעורבים במערכות הבריאות, כולל יצרני ציוד רפואי ומפתחי תוכנה לניהול מרפאה או לניהול מרכז רפואי, ההאקרים עושים כאוות נפשם, והם מצליחים יחסית בקלות לפרוץ למאגרי המידע ולעשות שימוש לרעה בנתונים.

בנוסף, מנהלים ומקבלי החלטות בעולם הרפואה טרם הפנימו את הסכנות הקיימות למערכות המידע שהם מנהלים, וגם העובדים במערכות הבריאות לא מודעים לסיכוני הסייבר. במערכת הבריאות משתמשים עדיין במערכות הפעלה מיושנות ובתוכנות שאינן מתאימות לעידן הסייבר, ויש גם ריבוי מערכות, ממשקים וטכנולוגיות, לכן ההאקרים מנצלים זאת לצרכים שלהם. 

כדי להתמודד נכון מול איומי ומתקפות הסייבר מומלץ לפנות אלינו כדי לקבל הסברים מפורטים על חשיבות אבטחת מידע רפואי ועל מנת לבחור בתוכנה מתקדמת לניהול המרפאה העומדת בתקנים המחייבים ומספקת הגנה יעילה והיקפית בפני איומי הסייבר. 

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.