ניהול קליניקה רפואית בעידן נגיף הקורונה

ניהול קליניקה רפואית בתקופת הקורונהאנו נמצאים בעיצומו של עידן נגיף הקורונה ועלינו להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, לרבות ריחוק חברתי בהתאם לנהלים העדכניים, מסכות על האף והפה, היגיינה וכדומה. במהלך תקופת הקורונה הוחלט שצוותי הרפואה יעבדו במתכונת משק לשעת חירום, במטרה למנוע התקהלויות של מטופלים וכדי להפחית סיכונים לצוות הרפואי ולמטופלים המבקרים במקום.

חשוב לציין כי עקב ההנחיות של משרד הבריאות הוחלט כי בתי החולים הציבוריים והפרטיים יתגייסו יחד לטובת מתן מענה לחולי הקורונה. לכן, בתי החולים החלו לעבוד במתכונת מצומצמת, ורק לאחרונה החליטו לאפשר לציבור הישראלי לפקוד את המרפאות כדי לעבור טיפולים שונים, לרבות טיפולים שאינן מוגדרים כדחופים. ניהול מרפאה בעידן נגיף הקורונה אינו דבר של מה בכך בגלל הנחיות משרד הבריאות והחשש להידבקויות במרפאות, ובתקופה המאתגרת שכולנו חווים יש אפשרות להעניק טיפול מרחוק.

צמצום המפגשים הפרונטליים בין רופאים למטופלים

בצל משבר הקורונה הוחלט במשרד הבריאות להנחות את הקליניקות הפרטיות על צמצום המפגש הפרונטלי בין הרופא למטופל. בהמשך פורסמו הנחיות עדכניות לגבי קבלת קהל בקליניקה ואין לתת שירות למטופל שצריך להיות בבידוד ביתי או למטופל הסובל מחום מעל 38 מעלות או מתסמינים נשימתיים.

משרד הבריאות קבע כי אוכלוסיות בסיכון יוזמנו לטיפול רק במקרים דחופים, וגורמי הרפואה נדרשים לבצע מעקב טלפוני אחר המטופלים מקבוצת הסיכון, כמובן בהתאם לצורך. זו הסיבה מדוע חשוב לבחור תוכנה לניהול קליניקה הכוללת יומן רופא וכלים רבים נוספים. באמצעות התוכנה ניתן לעיין בקלות בתיק הרפואי של המטופל, ליצור איתו קשר לצורך מעקב וייעוץ, לתעד תוצאות בדיקות וטיפולים, להעביר מידע רפואי בהתאם לצורך לגורמים המוסמכים ועוד.

אחד ממאפייניה הבולטים של תוכנה לניהול מרפאה כדוגמת MEDSOFT הוא ניהול הרשומה הרפואית הדיגיטלית (DMR). הרשומה הרפואית כוללת תיעוד מלא ומפורט של מהלך הטיפול הרפואי שניתן למטופל, כולל התיק הרפואי שלו המכיל מסמכים רפואיים כגון: סיכום מחלה, הפניות לבדיקות ואשפוזים, גליון בדיקה ומעקב וכיוצא בזה. בתקופת הקורונה התוכנה לניהול המרפאה מאפשרת לצוות לעבוד מרחוק, לספק שירות ללקוחות, לתעד את הטיפול והייעוץ הרפואי שניתן למטופלים, לשתף את המידע ולעדכן את הרשומה הרפואית הדיגיטלית, ויש גם אפשרות לקבל נתונים בזמן אמת באמצעות אפליקציות וחיישנים שונים, כל עוד המטופל משתמש בהם.

טיפול מרחוק בצל משבר הקורונה

לאור ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות, מרפאות המומחים והקליניקות חייבות להקפיד על הנהלים המחייבים, לרבות ריחוק חברתי בין המטופלים כדי להתמודד עם נגיף ה-Covid-19. יש קליניקות פרטיות שעדיין אינן מורשות לחזור לשגרה, אך מדי יום יוצאות הנחיות חדשות וגם מרפאות לבריאות האישה, לפריון, לטיפולי שיניים ולניתוחי אסתטיקה החלו לאחרונה לחזור לשגרה כמעט מלאה.

משרד הבריאות ממליץ לצמצם את המפגש הפרונטלי ולהיעזר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי להציע טיפול מרחוק. האפשרות להציע טיפול מרחוק מחייבת תוכנה לניהול קליניקה הכולל בין היתר כלים כמו ניהול תורים. למרות היעדר המפגש הפרונטלי הרופאים וצוותי הקליניקות יכולים להציע אבחון מדויק המבוסס על טכנולוגיות חדשניות ואיכותיות, תוך תיעוד ורישום מתאים ברשומה הרפואית הדיגיטלית והקפדה על סודיות וחיסיון רפואי.

בעזרת תוכנה מתקדמת הכוללת מערכת זימון תורים צוות הרפואה בקליניקות השונות יכולים להציע שירות גם למטופלים הנמצאים בבידוד ביתי, למטופלים מאוכלוסיות סיכון כמו גיל הזהב וכדומה. לצורך כך, הרופא יכול לספק שירות למטופלים גם מחוץ למרפאה, כאשר באפשרותו לקחת עמו את התיק הרפואי הדיגיטלי באמצעות מכשיר נייד. בצורה זו, הרופא תמיד יהיה נגיש למצבי חירום אפשריים, ויימצא בקשר מלא מול המטופל.

תוכנה לניהול קליניקה מציעה ממשקים נוחים וידידותיים למשתמש, ובמהלך שיחת הטלפון או הווידאו עם המטופל, הרופא יכול להעלות את התיק הרפואי של החולה, עם זאת הנהלים מחייבים אותו לבצע זיהוי של המטופל. במצבי חירום וסכנה, הרופא בקליניקה חייב להפנות את המטופל למסגרת רפואית מתאימה או להפנות אותו לרופא מומחה מתאים.

צוותי הרפואה והמטופלים נאלצים להסתגל למציאות חדשה, זו מציאות העשויה ללוות אותנו עוד זמן רב. בעזרת תוכנה לניהול קליניקה הכוללת קישור לרשומה הרפואית הדיגיטלית ניתן להציע טיפול יעיל גם מרחוק, לרבות אבחון מדויק, מעקב, תיעוד ורישום במערכת – בהתאמה להנחיות ולחוקים, ותוך שמירה על סודיות רפואית ועדכון המטופל האם הטיפול מרחוק כרוך בתשלום. 

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.