איזה טרנדים צפויים לנו בתחום הרפואה בהמשך שנת 2023? חלק 1

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

אחד מהטרנדים המאפיינים את השינויים בתחום הרפואה הוא ההאצה בהיקף השימוש בטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות, בקרב כל הקהלים. שנת 2023 נפתחה במגמה מעט מעורבת מאחר שלצד המעבר לשירותי רפואה מרחוק ואימוץ הטכנולוגיות החדשות, קיים מצב של אי ודאות בשווקים הגלובליים על רקע של ההאטה הכלכלית המסתמנת, אי יציבות פוליטית, המלחמה המתמשכת באוקראינה והחשש לפנדמיה נוספת.

המומחים של ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות צופים כי בהמשך שנת 2023 יחלו טרנדים ברפואה שישנו את הדרך שבה קיבלנו עד היום שירותים רפואיים שונים. למעשה, תנאי המשחק בעולם הרפואה השתנו לבלי הכר, לא מעט בגלל התפרצות נגיף הקורונה שהאיצה את תהליכי הדיגיטליזציה בתחום הרפואה. בכתבה זו (שני חלקים) נציג בפניכם מגמות מובילות הצפויות לעצב מחדש ולשנות את פני עולם הרפואה. 

רפואה מרחוק

הנגשת שירותי הרפואה

משבר הקורונה נמצא מאחורינו אך הוא שימש כזרז לשינויים בשירותי הבריאות כפי שהכרנו עד היום. משרד הבריאות יחד עם הגורמים האחראים על שירותי הבריאות במדינת ישראל החלו להנגיש את שירות הרפואה בכל מקום ובכל זמן, ובמשרד הבריאות ממשיכים במאמצים להטמיע את המעבר לבריאות הדיגיטלית. 

לכן, בשנת 2023 אנחנו צפויים לראות כיצד המהפכה הדיגיטלית משנה ומעצבת מחדש את המודלים הנותנים ערך למטופלים בתחום הבריאות. המטרה לשנה הקרובה היא המשך הנגשת שירותי הרפואה ושיפור התקשורת בין הרופאים לבין המטופלים. 

אחד מהיעדים המרכזיים לשנה הקרובה הוא להעביר את המטופל למרכז הבמה ולסייע לו לקבל שירותים רפואיים בקלות ובהתאמה אישית מלאה, כאשר המטופל הופך לשותף פעיל ולגורם מרכזי בטיפול עצמו.

על מנת להנגיש את שירותי הרפואה, פותחו מערכות רפואה חכמה המאפשרות לרופאים להציע שירותים מרחוק, לרוב באמצעות שימוש במכשור לביש ובמכשור רפואי ביתי על מנת לנטר מדדים רפואיים ולהתאים את הטיפול הנכון והמיטבי גם מרחוק. כך לדוגמה, התוכנה המתקדמת לניהול מרכזים רפואיים מבית ר.ר מערכות כוללת תיק רפואי ממוחשב המספק מידע מלא ומקיף על המטופל. 

התיק הרפואי כולל פרטים אישיים, הפניות, תורים עתידיים, היסטוריה רפואית, תיעוד פעולות כספיות, גיליון אישי, פירוט על רגישויות ועוד. המערכת שומרת גם את תוצאות ניטור המדדים לאחר בדיקה ביתית שהמטופל ביצע, והכל בצורה אוטומטית, נוחה ומהירה. 

הרופא יכול לקבל התראות לגבי שינוי במצבו של המטפל הנמצא בביתו, ליצור איתו קשר במגוון דרכים ולהתאים עבורו את הטיפול מרחוק, ללא צורך בזימון תור למרפאה ובבדיקה פיזית על ידי הרופא.  

הטמעת בינה מלאכותית בשירותי הרפואה

בשנת 2023 נמשיך לראות כיצד טכנולוגיות חדשניות המבוססות על בינה מלאכותית ברפואה, למידת מכונה, ראייה ממוחשבת ועיבוד שפה טבעית משתלבות בשירותי הרפואה החכמה. הטכנולוגיות החדשניות המבוססת על בינה מלאכותית (AI) כבר הוטעמו במגוון רחב של שירותים קליניים, לדוגמה השימוש הגובר ב-AI לצורך פענוח של קבצי דימות כמו בדיקות ממוגרפיה, CT ו-MRI.

גם השנה אנחנו צפויים לראות שימוש גובר בבינה המלאכותית בעולמות הרפואה. הצפי הוא שכלים חדשים המבוססים על AI יהפכו לחלק מרכזי ומשמעותי בעבודה השוטפת של הצוותים הרפואיים, הן לצורך פענוח קבצי דימות והן לאבחון תסמינים רפואיים ולחיזוי תוצאות קליניות בהתבסס על ניתוח רציף של מדדים רפואיים.

בעזרת הבינה המלאכותית ניתן לספק מענה לאבחון ולטיפול במגוון מחלות ומצבים בריאותיים, ללא צורך בהתערבות הרופא. הבינה המלאכותית צפויה להשתלב בשנה הקרובה גם ביחידות לטיפול נמרץ והיא עומדת להשפיע על חיינו ולסייע לנו להשיג התנהגות בריאותית טובה יותר, לשמור על בריאותינו וליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר.

רובוטים מתחילים לטפל בחולים

בשנים הקרובות אנו צפויים לראות כיצד רובוטים לטיול ישיר בחולים חודרים למערכת הבריאות. הרובוטים החלו כבר לסייע בתהליכים כירורגיים, הם הופכים את הטיפול הכירורגי לפשוט יותר עבור הרופא והמטופל. הניתוח הרובוטי פותח במקור עבור טיפול באסטרונאוטים הנמצאים בחלל, וכעת הרובוטים החלו לחדור לבתי החולים והם מאפשרים לרופאים לבצע ניתוח מדויק מרחוק.

אחת הדוגמאות לרובוט המטפל באופן ישיר בחולי הוא רובוט דה וינצ'י, הרובוט המתקדם ביצע אלפי ניתוחים. הרובוטים הרפואיים ממשיכים להשתכלל וכיום הם מסוגלים לבצע שלל ניתוחים לאחר הדמיה רפואית אבחנתית של המטופל, ובשילוב כלי הבינה המלאכותית הם מסוגלים לנתח מצבים רפואיים תוך כדי ההליך הכירורגי ולהתאים את הטיפול בהתאם.

לכתבה זו יש חלק שני עליו אנחנו שוקדים כעת. חברת ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות גאה לקחת חלק מרכזי בפיתוח והטמעת הטרנדים החדשים המשנים את פני הרפואה ובמעבר לשירותי הרפואה מרחוק בהם הלקוח ניצב במרכז – אנחנו עומדים לשירותכם בכל בקשה ושאלה. 

לחלק השני של המאמר >>


חברת ר.ר. מערכות מתמחה בפיתוח מערכות תוכנה מתקדמות טכנולוגיות בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת למידע נוסף.