מה הם הפיתוחים אחרונים סביב סרטן השד?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

ידוע כי סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים במדינת ישראל וברחבי העולם. על פי הסטטיסטיקה אחת מכל שמונה נשים צפויה לחלות בסרטן השד, וכיום כבר ידוע כי אבחון, גילוי וטיפול בשלבים מוקדמים של התפרצות המחלה מעלים באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה ממנה.

ראוי לציין כי בשנים האחרונות חלה התקדמות מואצת בכל תחומי האבחון והטיפול בסרטן השד, בדגש על הטיפול בממאירות השד. החל משנת 1995 מתקיימת בישראל התוכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד, ונשים החל מגיל 50 (וגם חלק מהנשים מעל גיל 40) זוכות למימון מלא מטעם המדינה של בדיקת הממוגרפיה אחת לשנתיים. 

סרטון השד

יחד עם זאת, בנוסף לבדיקת הממוגרפיה קיימות כיום עוד בדיקות לגילוי מוקדם של המחלה. חשוב לדעת כי בדיקת הממוגרפיה רחוקה מלהיות מושלמת. הבעיה המרכזית של בדיקה זו היא הקושי לגלות גידולים אצל מטופלות שיש להן מבנה של שד סמיך או צפוף, כלומר שד שבו הרקמה הא בעיקר רקמת חיבור ורקמה בלוטית.

שיפור יכולות הגילוי בבדיקת הממוגרפיה

ממוגרפיה היא בדיקה יעילה וחשובה המשמשת כיום ככלי אבחון מרכזי לגילוי תסמינים וממצאים העלולים להעיד על סרטן השד. על פי נתוני משרד הבריאות, בדיקת הממוגרפיה מפחיתה את שיעור התמותה מהמחלה השכיחה בכ-30% עד 40%, וזאת בזכות הגילוי המוקדם של המחלה והטיפול המהיר בסרטן. 

לכ-40% מהנשים יש שד סמיך, לכן יכולת האבחון של בדיקת הממוגרפיה פוחתת. כאשר מבצעים את הבדיקה לאישה בעלת שד שמרביתו שומני, בדיקת הממוגרפיה יעילה בשיעור של 95%-90%, אך כאשר יש לאישה שד סמיך (דרגה C או D), יכולת האבחון של הבדיקה עומדת על כ-40% בלבד. זו הסיבה שבגללה הרדיולוגים כיום מציינים את דרגת סמיכות השד בראש מסמך הפענוח, ולרוב הם ימליצו על בדיקות נוספות על מנת לשפר את הגילוי של המחלה.

בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות מתקדמות לשיפור יכולת האבחון בבדיקות הממוגרפיה, והשיפור הטכנולוגי הביא לשינוי ניכר בכמות הפענוחים הכוזבים. בין הטכנולוגיות החדשניות שמסייעות כיום לאבחון סרטן השד, במיוחד אצל נשים עם שד סמיך, ניתן למצוא את הממוגרפיה בתלת מימד (טומוסינתזיס), ממוגרפיה עם חומר ניגוד, אולטרסאונד, MRI שד ויש גם תוכנות משוכללות לפענוח המבוססות על בינה מלאכותית ברפואה. אלו תוכנות שתפקידן לסייע לרדיולוגים וכמובן לשפר את הגילוי והטיפול המוקדם.

בינה מלאכותית נמצאת בחזית עולם הרפואה

בשנים האחרונות אנו עדים לשלל פיתוחים טכנולוגיים בתחום הדימות ובשירותי הרפואה, כאשר הבינה המלאכותית הפכה לכלי מרכזי בפיתוחים המתקדמים. כבר היום הרדיולוגים נעזרים בתוכנת פענוח ממוגרפיה המבוססת על בינה מלאכותית המסייעת לרדיולוג לפענח הדמיות. התוכנה מסוגלת לפענח גם ממוגרפיה בתלת מימד, וכך למעשה הרדיולוג זוכה לחוות דעת מקצועית נוספת מאחר והיא מבצעת סריקות נוספות של בדיקת הממוגרפיה במטרה לאתר נגעים חשודים שאולי התפספסו בבדיקה שנעשתה על ידי הרדיולוג.

פיתוחים גם בתחום הניתוחים והטיפולים האונקולוגים

יש מגוון פיתוחים גם בתחום ניתוחי סרטן השד וגם בטיפולים האונקולוגים המשלימים. כיום הרופאים יכולים לגלות בשלב מוקדם את המחלה, לכן בתהליך הניתוח לשימור השד הם מסוגלים להסיר את הגידול בלבד ולקחת דגימות מהבלוטות תוך כדי שמירה על המראה האסתטי של השד.

בטיפולים האונקולוגים המשלימים התפיסה החדשה כיום היא של טיפול מותאם אישית. הרופאים בדקו וגילו כי טיפול ממוקד המותאם באופן אישי לחולה משפר משמעותית את אחוזי הצלחת הריפוי. 

כמו כן, גם בטיפולי ההקרנה חלה התקדמות טכנולוגית משמעותית וניתן לתכנן טיפול קצר מועד המבוסס על קרינה ממוקדת, כאשר הטיפול גורם לנזק מינימלי לרקמה הבריאה.

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.