דיור מוגן – מגמות

שוק הדיור המוגן נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה מתמדת לאור שיפור התדמית של מוסדות הדיור לקשישים, העלייה בתוחלת החיים והרווחה הכלכלית של מבוגרים רבים בישראל. כמו כן, לעומת העבר הלא רחוק, מוסדות הדיור המוגן מספקים כיום מעטפת שירותים רחבה ומגוונת לבני גיל הזהב, לכן הביקוש לפתרון זה גובר במהלך השנים.

המומחים של ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות הכינו כתבה בנושא מגמות חדשות ועכשוויות בשוק הדיור המוגן בישראל. 

מבוגרים בדיור מוגן

גידול מתמיד בשוק הדיור המוגן בישראל ובעולם

להערכת המומחים נראה בשנים הקרובות גידול משמעותי בביקוש לפתרונות הדיור המוגן, והגידול הצפוי בביקוש מעיד על המגמות הבאות:

גידול בקהל היעד הפוטנציאלי

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חיים כיום בישראל מעל מיליון קשישים, הם מהווים 11.4% מכלל האוכלוסייה ובשנת 2030 אחוז הקשישים צפוי להיות מעל 14%, כלומר קהל היעד הפוטנציאלי לדיור מוגן יהיה גדול יותר.

תוחלת החיים עולה

תוחלת החיים בישראל ממשיכה לעלות לכן המגמה לעלייה בביקוש למגורים במוסדות הדיור המוגן צפויה להמשיך בשנים הבאות.

שיפור ביכולת הכלכלית

העלויות של דיור מוגן אינן זולות אך יש יותר מבוגרים כיום שיש להם אמצעים כלכליים לשאת בעלות הדיור המוגן, וחשוב לזכור כי לרבים מהמבוגרים בישראל יש דירת מגורים ונכסים נוספים, לרבות הכנסה חודשית מפנסיה, קצבאות, תיק השקעות וריבית על חסכונות. לכן המגמה היא עלייה בביקוש לדיור המוגן.

תדמית חדשה וטובה יותר

רבים מהמבוגרים סירבו לשמוע עד לאחרונה על בתי אבות או דיור מוגן, אך כיום חל שיפור משמעותי בתדמית של רשתות הדיור המוגן והמוסדות השונים מציעים סל שירותים רחב, מגוון ואיכותי יותר.  

יזמות בתחום הדיור המוגן

יש יזמים רבים המעוניינים להיכנס לתחום והמגמה החדשה הינה גידול משמעותי במספר הפרויקטים המוקמים, בעיקר ביוזמת הרשתות הקיימות, אך יש גם מגמה חדשה להקמת קהילות סגורות כמו בארצות הברית, בעיקר באזורי היוקרה באזור המרכז, עמק חפר והגליל התחתון. המגמה צפויה להמשיך בגלל העלייה בביקוש והשינוי הדמוגרפי הצפוי.

מחלקות סיעודיות בדיוק המוגן

החוק בישראל מחייב כל בית דיור מוגן עם 250 יחידות דיור ומעלה להקים מחלקה סיעודית במתחם, עבור הדיירים שזקוקים לאשפוז. המגמה החדשה בענף היא לשפר את המחלקות הסיעודיות מאחר שמבוגרים ובני המשפחות שלהם מעוניינים בשיפור התנאים, כמו חדרים מרווחים, פרטיים ומעוצבים, ובמענה מקצועי איכותי יותר למבוגרים סיעודיים. 

הסטנדרטים ממשיכים לעלות

בתי הדיור המוגן משפרים את השירותים שלהם ומציעים סטנדרטים גבוהים יותר לעומת העבר. לכן, המוסדות החדשים ממוקמים במבנים מעוצבים ומרשימים עם אדריכלות פנים מתקדמת ומודרנית המותאמת לצורכי הקשישים, ובנוסף המבוגרים כיום מגיעים לעשור ה-7 או ה-8 לחייהם כאשר הם עצמאים לחלוטין, מתפקדים היטב ובמצב בריאותי תקין, ובתי הדיור המוגן מתאימים את השירותים לקשישים "החדשים".

היערכות המדינה לקראת הגידול במספר הקשישים

מדינת ישראל וראשי מערכת הבריאות בוחנים את השינוי הדמוגרפי והחלו בצעדים שונים כדי להיערך לקראת הגידול באחוז הקשישים במדינה. כך לדוגמה, קופות החולים החלו להציע שירותים מתקדמים וטובים יותר לקשישים השוהים בביתם, למשל פתרונות כמו טיפול ביתי, שירותי רפואה מרחוק, אשפוז ביתי ועוד, ובנוסף יש יוזמות חדשות ופתרונות מתקדמים למבוגרים במסגרת הטיפול בקהילה. 

בתוך כך, מספר המבוגרים הסיעודיים ממשיך לעלות במרוצת השנים, לכן הביקוש למתחמים סיעודיים גובר. טיפול ביתי מהווה רק חלק מהיערכות המדינה לקראת המגמה החדשה שבה יותר מבוגרים מעוניינים לשהות במחלקות הסיעודיות בדיור המוגן, וככל שמתארכת תוחלת החיים בישראל המגמה צפויה להמשיך וכבר היום ניתן לראות כי רשתות הדיור המוגן משקיעות משאבים רבים בהקמת מחלקות סיעודיות וטיפוליות בסטנדרטים גבוהים כדי לענות על הצורך והביקוש.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.