מה הם היתרונות העיקריים במעבר לטיפול ביתי?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשנים האחרונות, וכתוצאה ממגמות עולמיות שונות, בהן העלייה בתוחלת החיים, הזדקנות האוכלוסייה, התפרצות נגיף הקורונה והחשש מהידבקויות, העלייה בשכיחות המחלות הכרוניות וכן העומס הרב במחלקות השונות בבתי החולים – כל אלו ועוד גרמו לראשי מערכות הבריאות למצוא פתרונות מתקדמים ואלטרנטיביים לטיפול הרפואי שניתן במסגרת בתי החולים והמרפאות.  

אחד מהפתרונות שאומצו על ידי מערכת הבריאות בארץ וגם ברחבי העולם הוא המעבר לטיפול ביתי. המטופלים כיום יכולים לקבל טיפול ביתי מושלם בעודם בביתם, ללא צורך לשהות במחלקות של בתי החולים או להגיע פיזית למרפאה.

יתרונות טיפול ביתי

טיפול ביתי והזדקנות האוכלוסייה

ישראל נחשבת לאחת המדינות הצעירות ביותר בקרב מדינות ה-OECD, וזאת בגלל שיעור הילודה הגבוה והמספר הרב של קטינים. יחד עם זאת, תוחלת החיים בארץ ממשיכה לעלות ויש גידול משמעותי באוכלוסיית הקשישים. מגמה זו מביאה למצבים רפואיים המחייבים טיפול והשגחה צמודה, במיוחד עבור המטופלים שמצבם מוגדר כסיעודי. 

קיימות דרגות שונות של מטופלים המוגדרים כסיעודיים, כאשר רובם הם בני גיל הזהב, והקשישים הזקוקים לטיפול סיעודי ולהשגחת רפואית יכולים כיום לקבל טיפול ביתי, בדרך כלל במסגרת הקהילה. ראוי לציין כי גם המדינה, וכפועל יוצא מכך משרד הבריאות, מעוניינת לקדם את המעבר ממסגרת תקציבית לצורך מימון האשפוז הסיעודי במוסדות הסיעודיים ובדיור המוגן, למסגרת תקציבית המבוססת על טיפול ביתי וקהילתי, על מנת להקטין את הוצאות המדינה ולהאיץ את תהליכי הדיגיטליזציה והמעבר למתן שירותי רפואה דיגיטלית.

מה היתרונות שבטיפול ביתי?

רבים שואלים מה היתרונות שבטיפול ביתי והאם המטופלים באמת זוכים לשירות איכותי, מסור ויעיל. לכן, חשוב לציין כי יש לא מעט יתרונות במעבר לטיפול הביתי, וכיום ניתן להזמין בקלות ביקור רופא לבית במקום להגיע פיזית למרפאה או לבית החולים. 

היתרונות המרכזיים במעבר לטיפול הביתי הינם:

נוחות – מטופלים רבים מתקשים לצאת מביתם כדי לקבל טיפול רפואי בקופת חולים, בבית חולים או במרפאה ציבורית או פרטית. יש מטופלים המרותקים למיטה, אחרים גרים בפריפריה והמרחק למרפאה מקשה עליהם מאוד, ויש גם מטופלים סיעודיים שכל יציאה מהבית כרוכה עבורם ועבור בני משפחתם במאמצים ובקשיים רבים. 

כיום, אפשר להזמין רופא לבית ולקבל טיפול גם מרחוק. כאשר עוברים לאשפוז ביתי, המטופל זוכה לתנאים נוחים וטובים יותר מאחר והוא נמצא בסביבה הביתית והמוכרת לו ויש לכך השפעה לטובה על מצבו הבריאותי והנפשי.

טיפול מותאם אישית – עולם הרפואה עובר מהפכה של ממש בעשורים האחרונים. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת כיום להציע טיפול מיטבי ומותאם אישית, גם מרחוק. קיימים מכשירים רפואיים לבישים המאפשרים למטופל השוהה בביתו לבצע בדיקות ביתיות שונות, להתייעץ מרחוק עם הרופא, לשלוח את המדדים והנתונים ישירות לתיק הרפואי הממוחשב ולקבל טיפול מותאם אישית.

המטופל במרכזאחד מהיתרונות העיקריים במעבר לטיפול הביתי הוא העצמת המטופל. כאשר המטופל נמצא בביתו הוא מעורב יותר בהליך הטיפול והריפוי, עליו לתפעל בעצמו חלק מהמכשירים לכן המטופל לוקח אחריות על הטיפול, ובנוסף הוא זוכה ליחס אישי מהצוות הרפואי, בין אם הוא מקבל טיפול מרחוק ובין אם הוזמן שירות ביקור רופא לבית. כמו כן, בני המשפחה מעורבים יותר בטיפול בחולה השוהה בביתו, והמטופל הנמצא במרכז יכול להחלים בצורה מהירה וטובה יותר.

חיסכון בעלויות – המעבר לטיפול הביתי חוסך עלויות רבות הן למטופלים והן למערכת הבריאות. המטופל מקבל טיפול מסור ואיכותי מרחוק, ובמקרה הצורך מקבל מקופת החולים מכשור וציוד עזר רפואי משוכלל ומתקדם טכנולוגית, וכך העומס במרפאות ובבתי החולים פוחת, והמערכת כולה חוסכת משאבים רבים. 


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.