עתיד הרפואה הביתית: מה צפוי לנו?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

מה צופן העתיד בתחום הרפואה הביתית? מה זה בדיוק טיפול ביתי? כיצד ייראה עולם הרפואה בשנים הקרובות ואיך הטכנולוגיה תסייע לנו לקבל שירות רפואי ביתי ואיכותי יותר? המומחים שלנו בחברת ר.ר. מערכות מידע וטכנולוגיות הכינו כתבה בנושא עתיד הרפואה הביתית.

רפואה ביתית

טכנולוגיות רפואיות חדשות 

רפואה ביתית קיימת מאז ומתמיד, ואחד מתפקידי הרופא הוא לבקר את החולה בביתו ולהתאים עבורו את הטיפול. עם זאת, בדרך כלל המטופלים מגיעים למרפאות ולבתי החולים כדי לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים. כיום, תחום הרפואה הביתית מתפתח בקצב מואץ כתוצאה מהטכנולוגיות החדשות בעולם הרפואה שמאפשרות להציע טיפול ביתי מרחוק, עם מכשירים לבישים ומערכות מידע ואפליקציות מתקדמות.

מאז התפתחות האינטרנט המהיר, העולם עובר שינויים רבים בקצב מואץ, בין היתר בתחום הרפואה, וכיום קיימות שפע של טכנולוגיות רפואיות חדשות ומתקדמות. 

בד בבד עם התפתחות האינטרנט, החלו להופיע טכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית, מציאות רבודה, האינטרנט של הדברים ועוד. בעולם הרפואה, אימצו בחום את הטכנולוגיות החדשות המסייעות לרופאים ולצוותי הרפואה לתת שירותים טובים ואיכותיים יותר, בהתאמה אישית למטופל. 

הטכנולוגיות המתקדמות מאפשרות לרופאים לספק שירותים רפואיים במרפאות ובבתי החולים, וגם במסגרת האשפוז הביתי. לרשות הרופא יש כלים חכמים ומתקדמים מבחינה טכנולוגית המשכללים את אפשרויות הטיפול במרפאות עצמן או מרחוק, למשל מכשירים לבישים המנטרים מדדים שונים של המטופל השוהה בביתו, תוכנה לניהול מרפאה הכוללת כלים כמו תיק רפואי ממוחשב ומערכת זימון וניהול תורים, אשר מתממשקת למערכות רפואיות נוספות ומאפשרת קליטה אוטומטית של תוצאות האבחון הביתי, טיפול ביתי תומך ומותאם אישית, ועוד.

המעבר לשירותי רפואה ביתית הוא אחד השינויים המשמעותיים בעולם הרפואה, והחל עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה. כיום, תחום הרפואה הביתית צובר תאוצה ומתפתח במהירות. הרופאים משתמשים בכלי אבחון מתקדמים טכנולוגית המאפשרים להם להתחבר לטלפון החכם של המטופל הנמצא בביתו, והם יכולים לקבל בזמן אמת מדדים לצורך אבחון מצבו של החולה ולסייע לו עם טיפול מיטבי, ללא צורך בהגעה פיזית למרפאה. 

כך לדוגמה, קיימים כלי אבחון ומכשירים לבישים עם חיישנים מתקדמים המתחברים אל הסמארטפון ומזרימים מדדים כמו אק"ג, לחץ דם ומדדים נוספים, ובאמצעות טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) הרופא מקבל אבחון מהיר, מדויק ואמין מאוד, וכך הוא יכול להתאים טיפול מיטבי גם ללא פגישה עם החולה.

רפואה ביתית – העתיד כבר כאן

כפי שציינו בתחילת הכתבה, תחום הרפואה משתנה בקצב מואץ וגם במשרד הבריאות הישראלי מקדמים בעשור האחרון את המעבר לרפואה דיגיטלית. קופות החולים החלו ליישם פתרונות טכנולוגיים חדישים ופורצי דרך המאפשרים למטופלים לבצע בדיקות שונות בעצמם, לשוחח עם הרופא באמצעות הטלפון הנייד ולקבל אבחון מהיר ומדיוק יותר. 

התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית ביוזמת ובהובלת משרד הבריאות נועדה להביא לקפיצת מדרגה משמעותית במערכת הבריאות הקיימת. המטרה של משרד הבריאות היא לאפשר את הפיכת מערכת הבריאות בישראל לבת קיימא, חדשנית ומתקדמת, וזאת באמצעות שילוב טכנולוגיות חדשניות ותוך מעבר לשירותי רפואה מונעת ורפואה ביתית.

חשוב לזכור כי תוחלת החיים במדינה ממשיכה לעלות ויש עומסים רבים במחלקות לרפואה דחופה, אך העומס ניכר לא רק בחדרי המיון אלא גם במרפאות ובקליניקות. לכן, קיים צורך מוחשי במעבר לשירותי הרפואה הביתית והמונעת, וכדי לשפר את הטיפול והשירות הניתן למטופלים, הוחלט לשלב במערכת הבריאות טכנולוגיות חדשות המסוגלות בין היתר לאסוף מידע על המטופלים, לאבחן מדדים ושינויים במצב המטופל שנמצא בביתו, לשלוח התראה לרופא על כל שינוי במצבו של המטופל, לאבחן מחלות בשלב מוקדם באמצעות בינה מלאכותית ולהקל על המטופלים לזמן תורים ושיחות ייעוץ עם הרופאים.

בשנים הקרובות נוכל לראות יותר ויותר מטופלים המאושפזים מלכתחילה בביתם, ומנגד בבתי החולים יתמקדו במקרים הדחופים יותר. אשפוז ביתי הופך לחלק משמעותי ובלתי נפרד במערכת הבריאות, וכך המטופלים אינם צריכים לחשוש מהידבקויות במרפאות ובמרכזי הרפואה, והם זוכים לטיפול ביתי מושלם. 

חברת ר.ר. מערכות מתמחה בפיתוח מערכות תוכנה מתקדמות טכנולוגיות בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת למידע נוסף.