כיצד תהפכו את הקליניקה שלכם לידידותית לסביבה?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההכרה בקרב ראשי מערכת הבריאות בישראל ששמירה על איכות הסביבה מהווה נושא מרכזי ובעל חשיבות עליונה. השינוי במערכת הבריאות החל לאור המגמה העולמית שמעודדת שמירה על הסביבה, וכיום גם בעלי הקליניקות הם בעלי מודעות גבוהה בכל הקשור לנושא הסביבתי.

קליניקה ידידותית לסביבה

המחויבות לשמירה על איכות הסביבה מביאה לפיתוח בר קיימא ולחיסכון עצום במשאבים, לכן אין זה פלא כי מטופלים רבים בקרב הציבור הרחב בוחרים לקבל טיפול רק בקליניקה החורטת על דגלה את המחויבות לנושא הסביבתי. כדי שלא לפספס לקוחות מומלץ לבעלי הקליניקות להפוך את הקליניקות שלהם לידידותית לסביבה, ובכתבה זו נציג בפניכם כמה פתרונות יעילים שיאפשרו לכם לנהל קליניקה ירוקה וחכמה.

ניהול קליניקה ירוקה וידידותית לסביבה

הקליניקות הרפואיות מספקות מענה בריאותי, מקצועי ואיכותי, אך במסגרת הפעילות השוטפת במרפאות יש ייצור מוגבר של פסולת מסוכנת. על פי נתוני משרד הבריאות כ-75% מהפסולת הרפואית מיוצרת על ידי המרכזים הרפואיים, ומדי שנה בתי החולים מייצרים פסולת רפואית בהיקף של 2,400 טונות. לכן, גם המרפאות והקליניקות אחראיות על ייצור פסולת רפואית בהיקף משמעותי, והממשלה החליטה לאמץ את תקנות בריאות העם על מנת לטפל בפסולה המיוצרת במוסדות הרפואיים.

כל אדם שאחראי על ניהול קליניקה מודע לכמויות הגדולות של הפסולת המיוצרת בעסק שלו, למשל פסולת רגילה כמו ניירות, שקיות, כלים חד פעמיים וכו', פסולת זיהומית כמו מחטים מזוהמות ותרביות של חיידקים, פסולת רפואית כמו שאריות של תרופות וחומרים ועוד. כדי להפוך את הקליניקה לירוקה ולידידותית לסביבה יש לטפל באופן מקצועי בפסולת הרפואית, כמובן בעזרת חברות מקצועיות המוסמכות לכך ובהתאם לכללים ולתקנות שנקבעו.

להפוך לקליניקה ירוקה

על מנת להפוך את הקליניקה לעסק ירוק, יש להפחית את הצריכה של מוצרים כמו נייר להדפסות, ניירות סופגים, כלים חד פעמיים, בקבוקי פלסטיק מזהמים ועוד. כמו כן, חשוב ליישם פתרונות חכמים בקליניקה לצורך ניהול מים אופטימלי, לדוגמה התקנת חסכמים לברזים ומערכות אקטיביות לחיסכון בצריכת המים, להטמיע מערכות אפקטיביות לחיסכון בצריכת אנרגיה, להשקיע בבידוד יעיל ולווסת את הטמפרטורה נכון כדי להביא לחיסכון בהוצאות המיזוג (חום וקר).

בנוסף לזאת, כדי לנהל קליניקה ירוקה כדאי לשקול את הפתרונות החכמים והיעילים הבאים:

  • בחירה של תוכנה לניהול קליניקה חכמה וירוקה התומכת במסמכים דיגיטליים ומייתרת את הצורך בהדפסות רבות.
  • שינוי הנורות הרגילות כמו פלואורסנט לנורות לד חסכוניות.
  • פיזור צמחים ירוקים ורעננים בחללי הפנים בקליניקה על מנת לקרב את הטבע למטופלים ולעובדי במרפאה.
  • הפרדת ומיון פסולת למחזור ופיזור פחי מחזור בקליניקה.
  • תוכנה/אפליקציה לכיבוי המחשבים בסוף היום.
  • התקנת מערכת אקטיבית לכיבוי אורות ומכשירי חשמל שאינם נמצאים בשימוש.
  • ויסות נכון של הטמפרטורה במזגן (25 מעלות צלזיוס בקיץ ו-23 מעלות בחורף).
  • הימנעות משימוש בכלים חד פעמיים בקליניקה. במקום כוסות מפלסטיק או מקלקר עוברים לכוסות רגילות ורב פעמיות.
  • רכישת חומרי ניקיון אקולוגיים.
  • בחירת מוצרים ממוחזרים כאופציה ראשונה.
  • פעולות נוספות לצמצום טביעת הרגל האקולוגית של הקליניקה.

עוברים לדיגיטל

אחת הדרכים היעילות ביותר להפוך לקליניקה ירוקה היא בחירת תוכנה לניהול קליניקה חכמה. המעבר לתוכנה לניהול מרפאה מביא לחיסכון משמעותי במשאבים, ואין יותר צורך להדפיס כמויות עצומות של מסמכים מאחר שעוברים לעבודה עם טפסים ומסמכים דיגיטליים, ומנהלים תיק רפואי ממוחשב.

כמו כן, התוכנה החכמה לניהול הקליניקה מאפשרת לשלוח טפסים ומסמכים שונים למבטחים ולמטופלים באמצעות דואר אלקטרוני או בהודעות ב-SMS ובוואטסאפ. הכנסת טכנולוגיות חדשניות ואקולוגיות לקליניקה הופכת את הקליניקה לירוקה, חוסכת משאבים ומביאה להתייעלות אנרגטית.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.