כיצד משקפיים חכמים משנים את פני הרפואה?

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשנים האחרונות החלו חברות טכנולוגיה רבות לשווק דגמים מתקדמים של משקפיים חכמים, ולדור החדש של משקפיים מסוג זה יש שלל שימושים מסחריים, תעשייתיים, רפואיים וצבאיים. הטכנולוגיה המתקדמת המוטמעת בדור החדש מרחיבה את האפשרויות והשימושים במוצר הלביש, וכבר היום ניתן לראות כיצד משתמשים במשקפיים החכמים בעולמות הרפואה.

משקפיים חכמים ברפואה

מערכת הבריאות מאמצת טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך על מנת לייעל ולשפר את השירות הניתן לחולים ולמטופלים, בדגש על מעבר לשירותי הרפואה מרחוק. קופות החולים בארץ החלו לשווק למבוטחים שלהן מוצרים לבישים כמו שעון חכם או צמיד חכם לצורך ניטור מדדים, בדיקות מרחוק ועוד, ויתכן ונראה גם את המשקפיים החכמים משתלבים לצורך אבחון מצבים רפואיים וטיפול מרחוק. 

משקפיים חכמים – רקע כללי

משקפיים חכמים, באנגלית Smart Glasses, הם סוג של מכשיר לביש הכולל תצוגה אופטית המבוססת על טכנולוגיית המציאות הרבודה, והם מתחברים לאינטרנט ומאפשרים לנו להקרין תמונות ומידע ויזואלי דיגיטלי מסוגים שונים. כמו כן, המשקפיים החכמים מאפשרים לנו לצפות בעולם הפיזי והמציאותי לצד המידע הדיגיטלי המוקרן לנגד עינינו. 

הדור הבסיסי של המשקפיים החכמים אפשר לנו לבצע משימות יחסית בסיסיות מאחר שהתוכנה הותקנה במערכות חיצוניות. הדור החדש מסוגל להריץ אפליקציות שונות באופן עצמאי, ויש אפשרות להפעיל אפליקציות באמצעות פקודות קוליות. ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק מפתחות דגמים חדשים כל הזמן וניתן באמצעות המשקפיים החדשים שלהם לבצע פעולות מורכבות יותר והם מתאימים למגוון שימושים, ביניהם גם שימושים בעולם הרפואה.

התפתחות המשקפיים החכמים ברפואה

מוצרים לבישים הפכו כיום לחלק בלתי נפרד בשירותי הרפואה, הם מסייעים בשלב הקריטי והחמקמק ביותר בטיפול הרפואי, כלומר בשלב אבחון המחלה או הבעיה הרפואית ממנה המטופל סובל. המשקפיים החכמים החדשים המיועדים לתחום הרפואה מבוססים על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כגון: מציאות רבודה (AR), מציאות מדומה (VR), בינה מלאכותית (AI), למידת מכונה, האינטרנט של הדברים ועוד.

הדור החדש של משקפיים חכמים ברפואה מצויד בחיישנים חדשים ומתקדמים, מצלמות חיצוניות משוכללות, מיקרופון רגיש ושלל רכיבים מתקדמים נוספים. אחד החידושים בתחום המשקפיים החכמים הוא העיצוב המודרני, וזאת לאחר שהדגמים הקודמים אילצו את המשתמשים להסתפק בעיצוב בסיסי ופשוט למדי.

בין החברות המסקרנות בתחום המשקפיים החכמים בעולם הרפואה ניתן למצוא את חברת ההייטק הישראלית Facense. החברה פיתחה משקפיים חכמים הכוללים חיישנים מתקדמים וצמודי ראש המסוגלים למדוד אותות רציפים עבור מגוון רחב של יישומי בריאות. בין היתר, המשקפיים החכמים של Facense מאפשרים גילוי מהיר ובשלב מוקדם של שבץ מוחי, מחלות ריאה חסימתיות כמו COPD, אסתמה, אלרגיות, מיגרנות, חרדה, דיכאון, מצבי דחק, קורונה ועוד.

פתרון חדשני לנגישות ובריאות דיגיטלית

בעתיד הקרוב אנו צפויים לראות את המשקפיים החכמים תופסים יותר מקום ברפואה. הם מגיעים עם חיישנים מתקדמים וניתן באמצעותם למדוד מדדים כמו דופק לב, טמפרטורה, לחץ דם ועוד. הנתונים הנאספים עוברים אנליזה ונשלחים לאפליקציה ייעודית, והרופא מקבל את המידע ישירות לתיק הרפואי של המטופל באמצעות התממשקות אל מערכת ניהול מרפאה חכמה. בעזרת תוכנה לניהול מרפאה המתממשקת למכשירים הלבישים, הרופא יכול לקבל התראה בזמן אמת על כל שינוי במצבו הבריאותי של המטופל השוהה או מאשפז בביתו, ליצור קשר עם החולה ולסייע לו מרחוק, כחלק מהמגמה למעבר לטיפול ביתי

הפיתוחים האחרונים בתחום המשקפיים החכמים עתידים לשנות את פני הרפואה הדיגיטלית, וכבר היום המוצר הלביש מסייע לרופאים רבים בעבודתם השוטפת והיומיומית. אנו צפויים לראות פיתוחים נוספים בתחום זה שיסייעו לרופאים לשפר את שירותי הרפואה מרחוק, ובמיוחד לשפר את יכולות האבחון והתקשורת עם המטופלים. 

חברת ר.ר. מערכות מתמחה בפיתוח מערכות תוכנה מתקדמות טכנולוגיות בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת למידע נוסף.