כיצד הבינה המלאכותית משנה את תחום רפואת העיניים?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

עולם הרפואה עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות, ואחת מהטכנולוגיות המובילות למהפכה בתחום הבריאות היא הבינה המלאכותית (AI). בעזרת מערכות בינה מלאכותית משפרים את יכולות האבחון והטיפול המניעתי, ובנוסף מייעלים ומקדמים את התשתיות הקליניות. הטכנולוגיה לא נועדה להחליף את הרופאים אלא לסייע להם, בין היתר באיתור מוקדם של מחלות. 

כדאי לדעת שמהפכת הבינה המלאכותית בתחום הבריאות מהווה חלק בלתי נפרד מתהליכי דיגיטיליזציה בעולם הרפואה והמעבר למתן שירותי רפואה מרחוק. טכנולוגיות ה-AI ולמידת המכונה משולבות כבר במגוון מערכות המשפיעות על תחומים רבים הנוגעים לחיי היומיום שלנו כבני אדם, ובין היתר גם בתחום רפואת העיניים.

בינה מלאכותית רפואת עיניים

בינה מלאכותית לאבחון מחלות עיניים

תחום הבינה המלאכותית (מכונה גם אינטליגנציה מלאכותית) החל להתפתח בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ואחד מהחוקרים החלוצים בתחום זה הוא אלן טיורינג. כתוצאה מהמחקר בתחום הבינה המלאכותית פותחו מערכות רבות המשפיעות על חיינו בעולם המודרני. בין היתר פותחו מערכות בתחומי ההנדסה, הרובוטיקה והרפואה.
בין היישומים המבוססים על אינטליגנציה מלאכותית ניתן למצוא את תחום החישה המלאכותית שכולל בתוכו זיהוי פנים, ותחום נוסף הנקרא מערכות מומחה המבוססות על ידע של מומחים בתחום מסוים, למשל רפואה, ועל תהליכי קבלת החלטות בתחום ייעודי זה.

ראוי לציין כי גוגל העולמית היא מהחברות הראשונות שנכנסו לתחום הבינה המלאכותית. חברת Deepmind הבריטית שהנמצאת בבעלות Google פיתחה מערכת מתקדמת לאבחון מחלות עיניים בשלבים המוקדמים של התפתחות המחלה, וזאת באמצעות ניתוח צילומים של רשתית העין בעזרת בינה מלאכותית.

המערכת מאפשרת לגלות בשלב מוקדם את מחלת העיניים ובכך היא יכולה למנוע התעוורות מוקדמת. חברת הבינה המלאכותית של גוגל, מאמנת את המערכת המתקדמת שהיא פיתחה המבוססת על רשת עצבית המדמה את מבנה המוח האנושי על מנת לזהות תבניות ולאתר מחלות עיניים. החברה קיבלה גישה לתיקים הרפואיים הכוללים סריקות עיניים, והמערכת מסוגלת כעת ללמוד ולזהות תבניות המעידות על מחלות עיניים, ובכך ניתן למנוע מחלות הגורמות לעיוורון.

עוברים לשירותי רפואה מרחוק

כיום הרופאים נדרשים להסתגל למציאות חדשה של רפואה מרחוק, באנגלית Telemedicine. יש יתרונות רבים לטיפול מרחוק, למשל נגישות לשירותי הרפואה, מניעת הידבקויות, הפחתת עלויות ועוד. בפועל, הרופאים מקבלים כלי עוצמתי המבוסס על AI וטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות נוספות באמצעותו הם יכולים לקבל החלטות טובות ומדויקות יותר על בסיס הביג דאטה והערכת הנתונים ותוצאות הבדיקה.

המטרה המרכזית של מערכות רפואיות המבוססות על בינה מלאכותית היא לשפר את הבריאות של המטופלים, למנוע תחלואה ולהנגיש את שירותי הרפואה לכל התושבים. 

השפעת הבינה המלאכותית בתחום רפואה העיניים

כבר היום ניתן לראות מגוון מערכות מתקדמות מבוססות AI בתחום רפואת העיניים, כלומר בתחום האופתלמולוגיה. כך לדוגמה, חברת Aeye Health פיתחה תוכנה מבוססת AI לאבחון מחלות דרך רשתית העין, בעיקר סיבוכי סוכרת.

בשנים האחרונות נכנסו לשימוש מספר מערכות מתקדמות המבוססות על AI המסייעות לרופאי עיניים לגלות מקרים של רטינופתיה סוכרתית הגורמות לעיוורון. קיימים מכשירים בעלי אישור מה-FDA שבאמצעותם ניתן לגלות בשלב מוקדם רתינופתיה סוכרתית – מחלה שכיחה המהווה גורם מרכזי לעיוורון אצל אנשים בגיל העבודה. 

גילוי מוקדם של מחלות עיניים הוא קריטי במיוחד אצל חולי סוכרת מאחר והם לא נבדקים בכל שנה על ידי רופאי עיניים, ובעזרת המכשור החדש ניתן לאבחן את המחלה בשלב מוקדם ולהציע טיפול רפואי מותאם אישית. 


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.