הכירו את MedPaLM – הבינה המלאכותית של גוגל בתחום הרפואה

• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

הבינה המלאכותית משנה את פני עולם הרפואה, וכבר היום יש שלל מוצרים רפואיים ומערכות ממוחשבות הכוללים AI. בעזרת בינה מלאכותית ברפואה ניתן לגלות גידולים וממצאים פתולוגיים שונים בעת ניתוח תוצאות של בדיקות דימות, לאבחן מחלות בשלב מוקדם בקרב חולים הנמצאים בקבוצת סיכון, להתאים תרופות למחלות שונות באופן אישי ומדויק יותר ולסייע לרופאים להסיק תובנות ולקבל החלטות לגבי טיפול. 

היקפי השימוש במערכות המשולבות בטכנולוגיית הבינה המלאכותית הולכים ומתרחבים, והיכולות המדהימות שלה גרמו לחדירת טכנולוגיה מתקדמת לתהליכי האבחון והטיפול הרפואי. אך במקביל לפופולריות של ה-AI, יש להתייחס גם להיבטי הפרטיות והחיסיון הרפואי. 

Google MedPalm

לאחרונה פורסם כי חוקרים של ענקית הטכנולוגיה גוגל פיתחו מערכת בינה מלאכותית לתחום הרפואה הנקראת MedPalm. על מנת להנגיש את הטכנולוגיה, החוקרים של גוגל אימנו את המערכת החדשנית שהם פיתחו כדי לרמות בבחינה הממשלתית לרפואה בארצות הברית, ועל מנת לבחון את יכולותיה. מערכת הבינה המלאכותית של גוגל הצליחה להשיב על השאלות הקשות והמורכבות במבחן הרישוי האמריקאי בצורה משכנעת ובדיוק רב יותר בהשוואה ליכולות של מערכות בינה מלאכותית אחרות.

למעשה, הבינה המלאכותית השיגה ציון 67.6% בבחינת הרישוי הרפואי, וזאת בהשוואה לציון של 60.2% שמערכת Codex השיגה. כדאי לדעת כי ציון המעבר לבני אדם עומד על 60.0%, כלומר הבינה המלאכותית עברה בהצלחה את המבחן ולמעשה שברה את שיאי התוצאות בלא מעט מבחנים ובדיקות, והתשובות שהיא סיפקה אינן נופלות מתשובות של רופאים אנושיים על שאלות נפוצות בנושאי רפואה ובריאות במנועי החיפוש.

MedPalm מצליחה לענות על שאלות בנושאי בריאות כמו רופא אנושי

כיום, ניתן למצוא מערכות ניהול מרפאה חכמה המבוססות על טכנולוגיית ה-AI ומתממשקות עם מכשירים לבישים וציוד רפואי לבדיקות ולטיפולים. כאמור, הבינה המלאכותית נועדה לסייע לרופאים לקבל החלטות ולהתאים טיפול רפואי מיטבי ומותאם אישית למטופלים, וביצועי המערכת של גוגל בהחלט מעידים על יכולות המערכת והחשיבות שלה.

ראוי לציין כי החוקרים של גוגל אימנו את הבינה המלאכותית שלהם על TPUs 6144, כלומר על כוח עיבוד עצום למודל אחד. במהלך אימון והכשרת מערכת ה-AI של גוגל, החוקרים חשפו את המערכת למגוון סוגי טקסט בשפות שונות לרבות מסמכים מקוונים, ספרים, מושגים באתר ויקיפדיה, תכנים דיגיטליים איכותיים ועוד. לאחר אימון המערכת והכשרתה לבצע משימות המחייבות הבנת שפה, החוקרים בגוגל אימנו את הבינה המלאכותית באמצעות הוראות מדויקות כדי לאפשר לתוכנה לענות על שאלות רפואיות.

ד"ר גוגל עומד לרשותכם

כולנו משתמשים בגוגל כדי לחפש מידע ולקבל תשובות על נושאים שונים ומגוונים. הפיתוח של הבינה המלאכותית MedPalm צפוי לשנות את הדרך שבה קיבלנו חוות דעת רפואית. נכון, מוקדם עדיין להכתיר את ד"ר גוגל לענייני רפואה, אך לא רחוק היום שבו נוכל לקבל חוות דעת נוספת מהרופא אם התשובה של הבינה המלאכותית לא סיפקה אותנו או שיש צורך בבירור נוסף.

היכולות המרשימות של הבינה המלאכותית בתחום הרפואה צפויות לשנות את הדרך שבה אנו מקבלים שירותי רפואה וייעוץ בנושאי בריאות. ככל שהמערכות ישתפרו ויספקו תשובות מדויקות ואמינות יותר, כך המערכת תסייע לנו בצורה אופטימלית. בנוסף, יש למערכת הבינה המלאכותית יתרונות חשובים מאחר והיא תוכל להחליף רופאים אנושיים, לסייע לצוותי הרפואה, ולהנגיש את שירותי הרפואה מרחוק על רקע של מחסור תמידי באנשי רפואה, בין היתר במדינות המתפתחות. 


חברת ר.ר. מערכות מתמחה בפיתוח מערכות תוכנה מתקדמות טכנולוגיות בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת למידע נוסף.