רפואה מרחוק ב-2021: זיהוי מצב רפואי לפי קול

אישה שיש לה שיחת וידאו עם הרופא

תקופת הקורונה האיצה את מהפכת הרפואה מרחוק, ויש טכנולוגיות חדשניות המשנות את תחום האבחון והטיפול הרפואי מרחוק. אחת הטכנולוגיות המתקדמות שצפויה לשנות את תחום הרפואה מרחוק בשנת 2021 היא טכנולוגיית הזיהוי והגילוי המוקדם של פתולוגיות ומצבים רפואיים לפי קול.

זיהוי מצב רפואי לפי קול נחשב לאחד מתחומי הטכנולוגיה הרפואית המתפתחים והמתקדמים ביותר בעשור האחרון, כבר היום כולנו עושים שימוש בטכנולוגיה הקיימת למשל הפעלת אפליקציית ניווט ברכב, פקודות קוליות בסמארטפון וכדומה. למעשה, הטכנולוגיה לזיהוי הדיבור קיימת כבר עשרות שנים, אך רק בשנים האחרונות החלו ליישם את הטכנולוגיה גם בתחום הרפואי. 

טכנולוגיות עיבוד קולי בעולם הרפואה

בשנת 2017 זכתה חברת הסטארט-אפ הישראלית HEALTHYMIZE בפרס יוקרתי מטעם ארגון mHealth לאחר שהחברה הציגה את הטכנולוגיה המתקדמת שלה לזיהוי מצב רפואי לפי קול. הטכנולוגיה החדשנית מבוססת על בינה מלאכותית ומכשיר חכם המנטר ומנתח את קולו של המטופל.

לטענת החוקרים אבחון קולי יהפוך כבר בשנה הקרובה לחלק בלתי נפרד בתחום הרפואה מרחוק, המטרה היא לחסוך בדיקות פולשניות, להביא לגילוי מוקדם של פתולוגיות ומצבים רפואיים המחייבים טיפול, למנוע מחלות טרם התפרצותן, לחסוך עלויות רבות למערכת הבריאות ולמנוע סכנת הידבקויות מאחר והמטופל עובר את האבחון בביתו ולא צריך להגיע למרפאה.

החוקרים מציינים שבשנים הקרובות זיהוי קולי יהפוך למדד מהותי ולחלק בלתי נפרד מלקיחת המדדים לבדיקת מצב בריאותו של המטופל, בדיוק כמו מדדים רגילים כמו לחץ דם, חום, משקל וכו'. מדד הזיהוי הקולי יאפשר לבצע השוואות בין הקלטות קול מתקופות שונות כדי לאתר מחלות בזמן ולמנוע התפרצות קשה של המחלה.

חשוב לציין כי לחלק גדול מהמחלות אצל בני אדם יש השפעה על התהליך שבאמצעותו הקול שלנו נוצר. הדיבור מתחיל מהריאות והקול נוצר כאשר האוויר יוצא דרך הגרון, הפה והאף. אם המטופל סובל ממחלות מסוימות במערכות הגוף – יכולת הדיבור מושפעת מכך, ובאמצעות השוואת הקלטות קול ניתן לאתר מחלה לפני התפרצותה, למשל מחלות נוירולוגיות, מחלות ריאה, לב, גרון, אף, חלל הפה ועוד.

הטרנספורמציה הדיגיטלית של עולם הרפואה

עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה החלו תהליכים שונים לפיתוח ולהטמעת טכנולוגיות חדשניות לצורך ייעוץ, אבחון וטיפול רפואי מרחוק. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה עולם הרפואה עבר שינויים מרחיקי לכת בפרק זמן קצר, ולמעשה הרפואה מרחוק הפכה לפתרון המושלם לתקופה המאתגרת הנוכחית כאשר יש להקפיד על ריחוק חברתי, עטיית מסכות, היגיינה והימנעות מהתקהלות.

הטיפול הרפואי מרחוק מאפשר למטופלים לקבל שירותים רפואיים שונים בלי להגיע למרפאה וללא חשש מהידבקויות בנגיפים, ומעבר לכך טכנולוגיות חדשניות כמו טכנולוגיה לזיהוי מצב רפואי לפי קול מגלות מחלות שקשורות למנגנון הדיבור ומשפרות את איכות חייהם של המטופלים. 

יש לציין כי רפואה מרחוק מאפשרת למטופל לקבל שירותים רפואיים מתקדמים מבלי להגיע למרפאה וללא חשש מהידבקויות בנגיף הקורונה ומנגיפים אחרים, הטכנולוגיה מונעת עומס על הרופאים, משפרת את השירות וחוסכת עלויות רבות למערכת הבריאות ולמטופלים מאחר וניתן לוותר על בדיקות פולשניות. בתהליך מהיר, מדויק מאוד ושאינו פולשני, מנתחים את מאפייני הקול של המטופל. הניתוח מבוסס על השוואה להקלטות קול קודמות ולמאפייני מחלות שונות המשפיעות על הדיבור, כך ניתן לאבחן מחלות מראש, לעיתים טרם התפתחות תסמינים, וניתן לאבחן גם הידרדרות במחלה או סימנים המעידים על כך שהמחלה עומדת להחמיר בעתיד הקרוב.

ללא ספק נושא האבחון והטיפול מרחוק הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובמיוחד כיום בצל משבר הקורונה.  הפיתוח המתקדם של הסטארט-אפ הישראלי HEALTHYMIZE הוא דוגמה אחת מיני רבות לטכנולוגיות הרפואה מרחוק שעתידות לחדור למערכות הבריאות בישראל וברחבי העולם ב-2021 ובמהלך השנים הקרובות.

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.