TIKTALK.care – פלטפורמת ריפוי מבוססת משחקים לטיפול בלקויות דיבור של ילדים

ילדים בעלי ליקויי דיבור זקוקים למפגש שבועי עם קלינאית תקשורת לצורך תרגול ועבודה לתיקון הלקות, אך המפגש השבועי אינו מספיק וחשוב לבצע תרגילים רבים גם בבית. הגישה הטיפולית כיום לטיפול בלקויות דיבור אצל ילדים מבוססת על טיפול בדיבור, כלומר תיקון ליקוי דיבור אצל ילדים, תיקון הפרעות הגייה וטיפול בלקויות שפה ותקשורת.

טיפול מקצועי בילדים המאובחנים כבעלי ליקוי דיבור מבוצע על ידי קלינאי תקשורת מוסמך, כאשר קופות החולים מעניקות את הטיפול במסגרת סל הבריאות הממלכתי, ובמסגרת טיפולים שאינם ניתנים במסגרת הסל. מאחר וההורים לילדים עם ליקויי דיבור יודעים כי מפגש שבועי אינו מספיק הם נמצאים במרוץ נגד הזמן, כיוון שחלון ההזדמנויות לתיקון הליקויים הוא קצר, וחשוב לפתח את כישורי השפה והדיבור בשנים הראשונות לחיי הילד.

TIKTALK.care – פלטפורמת ריפוי מבוססת משחקים לטיפול בלקויות דיבור של ילדים

יש לציין כי 15-10% מהילדים סובלים מבעיות של דיבור  ושפה, אך לא מעט ילדים אינם זוכים לטיפול המתאים עבורם מסיבות שונות, לעיתים בגלל מרחק גיאוגרפי, ובשנה האחרונה בגלל החשש מהידבקות בקורונה. באמצעות תוכנת ניהול מרפאה הכוללת מערכת זימון תורים, הורי הילד יכולים לתאם תור בקלות לקלינאי תקשורת, אך ההורים נאלצים לא פעם לקחת חופש מהעבודה כדי להגיע עם הילד לטיפול. לאחר הטמעת הפלטפורמה המתקדמת של TikTalk ניתן להציע טיפול מרחוק ולסייע לילדים הסובלים מלקויות דיבור.

תרגול חווייתי בבית המבוסס על משחקים

כדי להפוך את הטיפול בדיבור לנגיש וליעיל יותר, חברה ישראלית פיתחה פלטפורמה דיגיטלית מתקדמת וחדשנית המסייעת לקלינאי התקשורת להציע טיפולים איכותיים ויעילים יותר, עם תוצאות מהירות יותר בהשוואה למצב כיום. החברה הישראלית TikTalk פיתחה את פלטפורמת הריפוי בדיבור כדי לאפשר למטופלים לקבל טיפול מרחוק, והפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרת לילדים לשחק באמצעות הטלפון הנייד שלהם וליהנות משיפור ביכולות השפה והתקשורת שלהם, תוך כדי משחק מהנה.

למעשה, זו גישה טיפולית חדשנית ופורצת דרך מאחר וילדים יכולים לבלות עם הנייד שלהם, לעסוק בפעילות מהנה וחווייתית המבוססת על משחקים, ולתרגל את התרגילים שהוטלו עליהם מקלינאית התקשורת המלווה אותם. חשוב להדגיש כי ילדים חייבים להקפיד על הרצף הטיפולי ולתרגל בבית תרגילים שונים כדי להשיג את השיפור הרצוי, אך המציאות מוכיחה כי רוב הילדים לא מתרגלים והם אינם מבצעים את העבודה הנדרשת בבית בגלל שהתרגילים הקיימים משעממים ומתישים אותם במהירות. 

צוות חברת TikTalk פיתח גישה חדשנית לטיפול בבעיות של ליקוי דיבור, ובעזרת הפלטפורמה הדיגיטלית המתקדמת המבוססת על בינה מלאכותית הילדים יכולים לתרגל עוד ועוד תוך כדי משחק מהנה, כאשר קלינאית התקשורת מנטרת את תוצאות התרגול ויכולה בהתאם לצורך להתערב ולהתאים את התרגילים גם מרחוק.

יש לציין כי ילדים רבים בעלי ליקויי דיבור, נאלצו להפסיק את הטיפולים השבועיים השגרתיים שלהם אצל קלינאי תקשורת בגלל התפרצות נגיף הקורונה. באמצעות הפלטפורמה החדשנית של TikTalk אפשר להמשיך את הרצף הטיפולי והמערכת מעודדת את הילדים לתרגל ולבצע את המשימות השונות בהתאם לתוכנית הטיפולים של קלינאית התקשורת שלהם.

ליקוי דיבור אצל ילדים – חלון ההזדמנויות קצר לתיקון ליקויי דיבור

ישנם ליקויי דיבור שונים, בדרגות חומרה שונות. המצב הקיצוני ביותר של ליקוי דיבור הוא אילמות, ולא מעט מהילדים סובלים מבעיות כמו גמגום, דיבור לא ברור, בעיות הגייה, צרידות הנובעת מהרגלי דיבור לא נכונים, קשיי דיבור ועוד. בעבר היה נהוג להתחיל את הטיפול בליקויי דיבור אצל ילדים החל מגיל 5, כיום תחום קלינאות התקשורת התפתח מאוד ויש מגוון טיפולים המוצעים גם למטופלים צעירים, כולל תינוקות בגיל 5-4 חודשים.

המערכת החדשנית של TikTalk מותקנת בטאבלט של הילד הסובל מליקויי דיבור, הטאבלט משווק על ידי החברה ויש בו אלגוריתם ייחודי המבוסס על למידת מכונה ובינה מלאכותית. במהלך המשחק, הילד מדבר למכשיר והמערכת מספקת משוב על ההגייה של הילד. המערכת מתאימה לטיפול בליקויי דיבור אצל ילדים בטווח הגילים 12-3.5, כאשר קלינאית התקשורת מקבלת גישה למערכת, גם מרחוק, ובאפשרותה לנתח את המידע המגיע מהפלטפורמה כדי להזין נתוני מעקב ובקרה אחר התקדמות הילד ועל מנת לעדכן את תוכנית הטיפולים בהתאם לצורך.

כאמור, המערכת המתקדמת של TikTalk מסייעת לילדים רבים הסובלים מלקויות דיבור. המערכת מתממשקת עם תוכנת ניהול מרפאה, והצוות המלווה את הילד יכול לעדכן את התיק הרפואי של הילד בקלות, לשלוף נתונים בהתאם לצורך וההורים של הילד יכולים לזמן תור בקלות ובהתאם לצורך. תחום הרפואה מרחוק ממשיך להתפתח, והמערכת של TilTalk מהווה דוגמה לשינויים העוברים על עולם הרפואה, לכן חשוב להטמיע גם תוכנת ניהול קליניקה המשפרת את השירות למטופלים ומסייעת לצוות המרפאה לשמור על קשר עם הורי הילד, לעקוב אחר התקדמות הילד ולעדכן גורמים מבטחים בקליק מהיר.