תיק רפואי בכף ידי הדיגיטלית

התחום הרפואי הולך והופך תחרותי יותר. בימינו, הדרך היחידה להוביל היא להתחבר לעידן הדיגיטלי

רופאים משתמשים במחשב במשרד בית חולים

תיעוד מבוסס נייר קיים כבר מאות שנים. אולם, החלפת שיטת הנייר על-ידי תיעוד דיגיטלי מתעצמת בהדרגה בשני העשורים האחרונים במערכות הבריאות המערביות. מערכות מידע ממוחשבות אמנם עוד לא חדרו באותה רמה למערכת הבריאות, כפי שחדרו לסקטורים אחרים כמו חשבונאות, תחבורה, תעשייה ומסחר.

בעוד שבמדינות כמו נורווגיה, שבדיה ודנמרק, התיקים הרפואיים הממוחשבים נמצאים ב-90% מגופי הבריאות, בארצות הברית התחום חולש על בסך הכל 17% מהתעשייה. בנוסף, ברוב המקומות המערכות הממוחשבות הללו הוטמעו בעיקר לצרכים אדמיניסטרטיביים ולא רפואיים.

אנשים נוטים להיות שמרנים. אנו נצמדים לנורמות המוכרות לנו, לידע שרכשנו כשהיינו צעירים, למוכר ולאהוב. אבל תחום הרפואה במיוחד הינו עולם שמתאים עצמו כל הזמן לטכנולוגיה המתפתחת: ניסויים קליניים חדשים, פריצות דרך מדעיות, מערכות טכנולוגיות רפואיות מדהימות ותרופות שמעולם לא חלמנו שיוכלו להיות נגישות עבורנו מתווספות לעולם הרפואי ומאפשרות למערכת הבריאות לטפל בהרבה יותר חולים, להתמודד עם הרבה יותר מחלות ולהאריך את תוחלת החיים ואף את איכותם למיליוני אנשים ברחבי העולם. דווקא בתחום הניהולי, תחומים רבים בעולם הרפואה עוד מאחור.

מערכות מחשוב מתקדמות – לתיעוד רפואי מלא

אך לא ניתן יותר להתעלם מהיתרונות המובהקים של תיק רפואי ממוחשב. באמצעות ניהול דיגיטלי של התיק הרפואי, מתבצע תיעוד רפואי מלא של המטופל על כל היבטיו. אין מה לעשות, יש דברים שמחשבים עושים הרבה יותר טוב מאתנו. התיק הרפואי הממוחשב מרכז את כל הבדיקות תוך שימוש במערכת פשוטה, שמאפשרת ריכוז מידע רב במהירות, וניתוח סטטיסטי המתבסס על חיתוכים שמוזנים על-ידי המטפל. התיק הרפואי הממוחשב הוא כמובן גם אקולוגי הרבה יותר, ומאפשר חיסכון עצום בנייר, במקום אחסון ובזמן.

מערכות כדוגמת תיק רפואי ממוחשב נמצאות בלב ליבו של תחום מערכות המחשוב הרפואיות. ללא התיקים הרפואיים הממוחשבים, מערכות טכנולוגיות אחרות כמו תוכנת ניהול מרפאה, פחות אפקטיביות כשמדברים על שילוב יעיל של אותן תוכנות ברוטינת העבודה בקליניקה. התיק הרפואי הממוחשב הולך והופך למציאות השכיחה בעולם המערבי.

בעוד שמערכת תיק רפואי ממוחשב היא עדיין "תיק", או "תיקייה", המטרה והיעד היישומי של שימוש בשיטת ניהול שכזו היא לספק למרפאה משאב שמוקדש לאחסון מידע שלם ומדויק על כל חולה. בתיאוריה, כל חולה מחזיק את כל ההיסטוריה הרפואית שלו בתיק הרפואי, וכאשר הוא ממוחשב – אותו מידע מאוחסן באופן בטוח ונגיש. כמו כן, תיק רפואי ממוחשב מאפשר קישוריות יעילה וטובה הרבה יותר בין מומחים ורופאים שונים, כאשר מתעורר צורך בחוות דעת שנייה, או בהפניה מרופא אחד לאחר.

ככל שנרבה להטמיע מערכות ממוחשבות בעולם הרפואה, כך נוכל לספק שירות טוב יותר למטופלים ואף למקסם את יעילות המרפאה, את איכות העבודה ואת הדיוק בתחום האדמיניסטרטיבי.

תוכנה לניהול מרפאה מקדמת את הנושא הזה צעד אחד קדימה. תוכנות מתקדמות לניהול מרפאה מאפשרות לרכז תחת קורת גג אחת את כל תחומי ניהול המרפאה עצמה, את הטיפולים המוצעים בה ואת המטופלים הנמצאים בה. הכלים הדיגיטליים הידידותיים והמקצועיים ביותר מאפשרים זאת, ובשוק מוצעים מגוון פתרונות תוכנה הממלאים אחר הצרכים הספציפיים של ניהול מרכז בריאותי. התוכנה הטובה ביותר לניהול מרפאה היא כזו שתשלב בין פתרונות מקצועיים רפואיים לבין פתרונות ניהול בסיסיים ומתקדמים.

תחום השיווק, שימור המטופלים והקשר הרציף עמם הולך והופך משמעותי יותר בתחום הרפואי. כאשר שוק הבריאות הישראלי הולך והופך לפרטי יותר ויותר – התחום רווי במרפאות פרטיות, מרופא משפחה ועד מרכזים כירורגים פרטיים לחלוטין – כך עולה גם התחרות. עם התחרות מתגלה הדרישה הבסיסית ביותר בניהול עיסקי כדי לצמוח ולהישאר רלוונטי: שימור הלקוחות הקיימים.

רק באמצעות ניהול טוב ויעיל של המרפאה ניתן לעשות זאת בימינו. תוכנות ניהול מרפאה מספקות כלים שיווקיים המשפרים משמעותית את הקשר של המרפאה עם המטופלים, ופותחות ערוצי תקשורת מודרניים, שבעידן המודרני הפכו לדרך האפקטיבית ביותר לתקשר.


מאת: