על סרטן השד, ניידת בדיקת ממוגרפיה בקהילה ומערכת תוכנה לניהול תיק רפואי


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

ממוגרפיה היא בדיקת רנטגן מהירה המיועדת לגילוי סרטן השד אצל נשים ללא סימפטומים מוקדמים, או בהפניית רופא לאחר אבחון. מטרת הבדיקה היא לשלול הימצאות סרטן שד או לגלות אותו בשלב מוקדם ככל האפשר, כלומר בשלב שבו ישנם שינויים ממאירים התחלתיים, כמו גושים קטנים בשד שאינם ניתנים לגילוי באמצעות מישוש.

על מנת להנגיש את הבדיקה החשובה, הנחשבת למצילת חיים עבור נשים המתגוררות בפריפריה, ועבור אוכלוסיית הנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך, הוחלט להפעיל ניידת בדיקת ממוגרפיה בקהילה כדי לצמצם פערים, לאפשר לנשים מכל המגזרים לעבור את הבדיקה ולהפחית את מקרי התמותה עקב סרטן השד.

ניידת בדיקת ממוגרפיה

ניידת הבדיקה לאיתור ממוגרפיה מגבירה את המודעות לחשיבות גילוי סרטן השד בגיל מוקדם. הבדיקה בניידת הפועלת בקהילה היא ללא תשלום למבוטחות של קופות החולים מכבי, כללית ולאומית, וכדאי לדעת כי כל אישה מעל גיל 50 יכולה לעבור את הבדיקה ללא עלות אחת לשנתיים, על פי הקריטריונים שנקבעו בסל הבריאות הממלכתי. כמו כן, הבדיקה הניידת מיועדת לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון להתפתחות מחלת סרטן השד, ביניהן נשים מעל גיל 40 שיש להן אם או אחות שחלו בסרטן השד, הן זכאיות לבדיקה אחת לשנה, ללא עלות.

בדיקה תקופתית יכולה להציל חיים

כאמור המודעות לחשיבות הבדיקה לאיתור סרטן השד בשלב מוקדם הולכת וגוברת בקרב נשים מכל המגזרים. הבדיקה כלולה בסל הבריאות הממלכתי וניתנת בחינם לנשים מעל גיל 50 (אחת לשנתיים) ולנשים מגיל 40 ומעלה הנמצאות בקבוצת סיכון, כמו נשאיות גנטיות ונשים שיש להן אם או אחות שחלו בסרטן שד. הבדיקה מיועדת גם לנשים עם מוטציה גנטית מתחת לגיל 40 על פי שיקולי הרופא.

הבדיקה בניידת מהירה, דיסקרטית ונוחה. הניידת לבדיקת ממוגרפיה כוללת חדר ייעודי לבדיקה ובו מותקן מכשיר ממוגרפיה, והיא נמצאת תחת פיקוח של משרד הבריאות. יש בה חדר הלבשה המציע פרטיות מלאה לאישה, ובנוסף הניידת מעוצבת באופן ייחודי כדי להשרות אווירה נעימה ומרגיעה למטופלות. 

ניידת בדיקת ממוגרפיה – איך זה עובד?

לפני הבדיקה בניידת יש למלא פרטים, ולאחר מילוי הטופס המטופלת נכנסת לחדר ההלבשה וטכנאית רנטגן מיומנת מסייעת לה להתמקם נכון מול המכשיר. הבדיקה עצמה נמשכת דקות ספורות בלבד, ואין כאבים או צורך בהתאוששות לאחריה. את התשובה מקבלים באמצעות מסרון, והיא ונשלחת גם לרופא המטפל ונקלטת באמצעות תוכנה לניהול מרפאה ישירות לתיק הרפואי של האישה. 

כדאי לדעת כי תוכנת ניהול מרכזי ממוגרפיה תומכת במערכות ממוחשבות צד שלישי, אך חשוב לוודא מראש כי התוכנה הקיימת במרפאה מסוגלת להתממשק למערכות מחשוב חיצוניות. 

הניידת פועלת בכל רחבי המדינה, היא מגיעה לכ-150 יישובים שונים בשנה, וכ-10,000 נשים עוברות באמצעותה בדיקה לאיתור סרטן השד בשלב מוקדם. באמצעות תוכנת ניהול מרפאה חכמה ניתן לתאם תור לבדיקה בניידת הייעודית הפועלת בקהילה, והתוצאות נשלחות ישירות לרופא המטפל, והן נשמרות אוטומטית בתוך תיק רפואי ממוחשב על שמה של הנבדקת.

חשוב להדגיש כי כל אישה המעוניינת לעבור בדיקה לגילוי סרטן השד חייבת לפנות לרופא המטפל לצורך תיאום תור לבדיקה. כאשר הניידת מתוכננת להגיע לאזור המגורים של המטופלת, צוות מרפאת קופת החולים יוצר קשר עם הנבדקת הפוטנציאלית לצורך תיאום תור לבדיקת ממוגרפיה. התור מעודכן בתיק הרפואי הממוחשב לצורך רישום ועדכון, והנבדקת הפוטנציאלית מקבלת דרך תוכנת ניהול מרכזי ממוגרפיה התראה על מועד הבדיקה בניידת (תאריך, שעה ומיקום הניידת). 

ניתן לעקוב אחר מסלול הנסיעה והבדיקות של הניידת לבדיקות ממוגרפיה באתר של "האגודה למלחמה בסרטן", וכדי לתאם תור לבדיקה ולקבל מידע נוסף, יש לפנות לסניף קופת חולים אליה הנבדקת הפוטנציאלית משתייכת.

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה
והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.