ניהול מרפאה ממוחשבת

אין זה סוד שאנו חיים בעולם שרק הופך להיות מתקדם יותר, או ליתר דיוק ממוחשב יותר, מיום ליום. יש תחומים בהם השינוי הזה דרסטי אפילו יותר – התחום הרפואי, למשל. העובדות מראות כי במרוצת השנים אינספור מרפאות, קליניקות ומרכזים רפואיים, הן בישראל והן מחוצה לה, עברו להתבסס על תוכנה לניהול מרפאה, ולרוב גם מספר תוכנות. מהם הביטויים של כך? ומדוע זה קורה?

המטרה: ייעול תהליכים
רופאים משתמשים במחשב במשרד בית חולים

מטרת העל של ניהול המרפאה הממוחשב היא פשוט להפקיד היבט זה בידיה של הטכנולוגיה, הנחשבת ליעילה יותר, ולעיתים גם מתקדמת יותר, מאשר האדם עצמו. מערכת ממוחשבת לא רק מקלה על אנשי המרפאה ועל לקוחותיהם גם יחד, אלא גם מקטינה עד למינימום האפשרי את הסבירות לטעויות אנוש אלה או אחרות.

היבט הייעול נותן את אותותיו לא רק על ההתנהלות מול הלקוחות, אלא גם על ההיבטים הכלכליים שבניהול מרפאה. התוכנות כוללות כלים שונים לניהול המרפאה מבחינה "טכנית" או פיננסית, כאשר הניהול המושכל מביא, מהבחינה הזו, לחיסכון משמעותי ולשיפור המאזנים הכלכליים של המרפאה.

גם כשזה נוגע לכוח האדם, מסייעות התוכנות לשנות את חוקי המשחק. הן מאפשרות צמצום הפעילות של כוח האדם ה"פיזי", על כל ההשלכות החיוביות הכלכליות של כך על המרפאה עצמה. בדרך זו ניתן לייעל תהליכים ולצמצם את הוצאות המרפאה בצורה דרסטית.

בטיחות ושמירה על המידע

אסונות הטבע שחלו בארצות הברית בשנים האחרונות, דוגמת הוריקן קתרינה, פגעו בפעילותם של המוסדות הרפואיים ביבשת בצורה ניכרת. זאת מכיוון שהם התבססו על מידע שנשמר בצורה "פיזית" – מסמכים, תיקים ועוד – ולא על גבי אמצעים אלקטרוניים. לכן, בעת פגיעה ישירה במרפאה כל המידע נעלם כאילו לא היה.

גם בישראל, הלכה והשתרשה התפיסה לפיה הדרך הטובה ביותר לשמור על המידע, לאורך זמן ובכל תרחיש, היא פשוט להפקיד אותו בידיה של הטכנולוגיה. המערכות הממוחשבות מציעות אבטחת מידע ללא דופי, גיבויים ולעיתים גם אחסון המידע בצורה שאינה פיזית: למשל, על גבי עננים וירטואליים.

מגוון רחב של צורות

ניהול מרפאה הוא, כידוע לכל, עסק מורכב הכולל בתוכו מספר ממשקים ניהוליים שצריכים לקבל תשומת לב ראויה. אחת ההשלכות של כך היא פיתוח מגוון רחב של תוכנות ייעודיות בתחום, כאשר בין היתר ניתן להצביע על התוכנות הבאות:

  • מערכת לניהול מרכזי רפואיים.
  • יומן רופא.
  • תיק רפואי ממוחשב.

חשוב לציין, בהמשך לכך, כי ישנן בהחלט תוכנות אשר מראש מיועדות לסוג מסוים של מוסד רפואי, הן מבחינת הגודל שלו והן מבחינת תחום הפעילות: אפשר למצוא תוכנות ייעודיות עבור מרפאות מומחים, חדרי ניתוח, מכונים אסתטיים ואף מרפאות בתחומים רפואיים מוגדרים (מרפאות עיניים, מרפאות לבריאות האישה, מכוני שמיעה ועוד).

אז איך בוחרים?

בעת בחירת תוכנה או תוכנות לניהול מרפאה צריך לתת את הדעת על מספר דברים. ראשית, כמובן, יש לוודא שמאחורי התוכנה עומד גורם אמין ומקצועי, אשר שמו הולך לפניו בתחום. הגם שתפעול המערכות הממוחשבות השונות נוטה להיות פשוט, אפילו לאחר הטמעה קצרה, מומלץ לוודא שיש כתובת אליה ניתן לפנות בעת הצורך, בכל שאלה או בקשה.

המלצה מועילה אחרת היא להתייעץ עם אנשי החברות האמורות, לבחון את מלאי המוצרים שהן מספקות ובעיקר – "לתרגם" את צרכי המרפאה לכדי מאפיינים של המערכות. אפשר להתבסס מראש על תוכנות המיועדות לסוג מסוים של שירותים, אם כי התוכנות המתקדמות המגיעות כיום כוללות בתוכן שלל אפשרויות התאמה ואופטימיזציה לצרכים של המרפאה הספציפית. חשוב להבין, בכל מקרה, מהן הפונקציות שמגלמת בתוכה התוכנה.



מאת: