משרד הבריאות – התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד היא תוכנית ארצית ייעודית שהחלה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, וכיום התוכנית מופעלת על ידי משרד הבריאות. התוכנית הייחודית כוללת מעקב על הבדיקות לאבחון מוקדם של סרטן השד באמצעות בדיקות ממוגרפיה המתבצעות במכונים רבים ברחבי המדינה.

מטרת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד היא להפחית את שיעורי התמותה מהמחלה. המחקרים העדכניים מצביעים על כך כי יש ירידה של כ-30% בתמותת הנשים שעברו סריקת ממוגרפיה בהתאם להמלצות, כלומר בגיל 50 ומעלה. התוכנית הלאומית מאפשרת לכל אישה שהגיע לגיל 50 לעבור בדיקת ממוגרפיה, ונשים הנמצאות בקבוצת סיכון נדרשות להתחיל את המעקב בגיל מוקדם יותר.  

ממועד הפעלת התוכנית גבר מספר יחידות הממוגרפיה הקיימות בישראל מ-7 ל-65 יחידות, כאשר התוכנית הלאומית מנטרת את הפעילות של 57 יחידות מתוכן. מכוני הממוגרפיה המשתתפים בתוכנית נמצאים תחת פיקוח הדוק על ידי גורמים מובילים במשרד הבריאות, ובאמצעות התוכנית מנטרים את הפעילות הממוגרפית המתבצעת בהם ומשווים אותם לנתוני המכונים הפתלוגים, הציטולוגים והאונקולוגים.

ניטור הנתונים מהווה תנאי הכרחי להשגת מטרות התוכנית הלאומית, וניתן לראות שהתוכנית משיגה את מטרותיה לאור הקיטון בשיעור התמותה מסרטן השד בישראל. יש לציין כי ברוב מדינות המערב מכוני הממוגרפיה חייבים לפעול תחת מערך ניטור איכות, בשונה מהמצב בישראל. כדי לנטר את הנתונים תחת מערך יש להטמיע במכוני הממוגרפיה תוכנה ייעודית הכוללת מודול של ניהול מרכזי ממוגרפיה, הכלי חשוב לצורך מעקב שוטף, ניהול נכון וניטור נתונים כמו גורמי סיכון הקשורים לסרטן השד. המערכת מסייעת לצוות הרפואי ולמטופל לעבור את תהליכי הבדיקות והאבחון השונים באופן נוח יותר ולשתף את הנתונים החשובים עם הגורמים האחראים על התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד.

גילוי מוקדם של סרטן השד מביא להקטנת משך ועוצמת הטיפולים הנדרשים

גילוי מוקדם של סרטן השד מגביר באופן משמעותי את הסיכוי להחלמה מלאה ממחלת הסרטן, ולעיתים הגילוי המקדים מקטין באופן משמעותי את משך ועוצמת הטיפולים הנדרשים לאישה שאובחנה במחלה.

בעקבות המודעות הגבוהה לסרטן השד החלו נשים רבות להקפיד על בדיקה שגרתית אצל הרופא, הן גם מבצעות בדיקה ביתית באמצעות מישוש השד לצורך גילוי גוש חשוד. יחד עם זאת, רק בעזרת בדיקות הדמיה כמו ממוגרפיה ואולטרסאונד ניתן לגלות גידולים בשד עוד לפני שהם הגיעו לגוש הניתן לגילוי בבדיקה עצמית על ידי מישוש. אבחון מקדים של הגידול יכול למנוע מהמטופלת החרפה של המחלה כמו התפשטות גרורות למקומות אחרים בגוף.

בשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בבדיקות MRI לגילוי סרטן השד, אלו בדיקות המיועדות לנשים בקבוצות סיכון. חשוב לדעת כי בדיקות ממוגרפיה אצל נשים שהן נשאיות של מוטציות בגנים מסוג BRCA1 ו-2BRCA הן בעלות ערך מוגבל ורק בדיקת MRI יכולה לאתר אצלן גידול של סרטן השד בשלב מוקדם. לכן, כיום התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד מנטרת גם את מכוני ה-MRI בישראל, וכך נוצר רובד חדש וחשוב המאפשר לצוותים הרפואיים לגלות סרטן בשלב מקדים ולהתריע לרופאים המטפלים בנשים שעברו בדיקה על מצבי סיכון יתר.

כיצד המערכת של ר.ר. מערכות משתלבת בתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד?

חברת ר.ר. מערכות פיחתה תוכנה לניהול מרפאה הכוללת מודולים שונים. התוכנה המתקדמת כוללת ניהול תיק רפואי ממוחשב, ארכיון ממוחשב, מערכת לניהול וזימון תורים, טפסים ייעודיים ומודל להפקת דוחות ניהוליים וייעודיים.

המודול של תוכנת ניהול מרכזי ממוגרפיה ומרכזי דימות מאפשר לצוות הרפואי להפיק דוחות ייעודיים שונים, ובלחיצת כפתור ניתן לשתף את הנתונים לקופות החולים ולמשרד הבריאות. שיתוף הנתונים בקלות ובנוחות מסייע להצלחת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד, והגורמים האחראים במשרד הבריאות מקבלים תמונת מצב עדכנית ויכולים לקבל החלטות שקולות ולקבוע את המדיניות הנוגעת לטיפולים, וכמובן לשפר ולשנות את שיטות האבחון והטיפול בסרטן השד.

תוכנת ניהול מרכזי ממוגרפיה מצוידת במודול חכם המסוגל לשלוף את הנתונים הנדרשים מהביג דאטה, על פי דרישות משרד הבריאות. הנתונים נשלחים בצורה מאובטחת לקופת החולים לה שייכת המטופלת ולמאגר המידע של משרד הבריאות והתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד.

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.