מה הם חמשת הדברים שכדאי לדעת לפני שפותחים קליניקה?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

בשעה טובה ומוצלחת סיימתם את הלימודים, וכעת באפשרותכם להקים קליניקה פרטית ולצאת לדרך עצמאית. מטפלים ורופאים מתקשים להתפרנס בכבוד רק מעבודתם כשכירים, לכם רבים מקימים מרפאות וקליניקות פרטיות. 

עם זאת, ניהול מרפאה או קליניקה פרטית דורש היערכות נכונה, תכנון מקצועי הכולל תוכנית עסקית מפורטת, מחקר שוק מעמיק, בדיקת מתחרים, שיווק, רכישת ציוד, תוכנה לניהול מרפאה וכמובן פתיחת תיק ברשויות המס (מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי). 

בכתבה זו נציג בפניכם 5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת קליניקה פרטית חדשה. כך תימנעו מטעויות נפוצות, תמזערו סיכונים ותוכלו לנהל קליניקה בצורה נכונה ובהתאם לתקנות ולחוקים.

פתיחת קליניקה

התאגדות עסקית

החוק בארץ מכיר ב-3 סוגים של התאגדויות עסקיות – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ. עוסק פטור מתאים לעצמאים עם מחזור עסקאות נמוך עד 102,292 ₪ נכון לשנת 2022, אך רופאים אינם רשאים לפתוח תיק עוסק פטור, אלא עוסק מורשה בלבד. באופן כללי, עדיף לפתוח תיק עוסק מורשה, וכך ניתן להפיק חשבוניות מס ולקזז מע"מ תשומות. לעוסק מורשה יש תדמית של עסק רציני וגדול יותר, ויש יתרונות נוספים, אך העלויות גבוהות יותר מאחר ויש להעסיק רואה חשבון, להגיש דיווחים חודשיים או דו חודשיים ועוד.

במידה ומתכננים להעסיק פקיד/ה או עובדים נוספים בקליניקה, חשוב לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה, ויש לזכור כי המעסיק מחויב להפריש כספים לביטוח הפנסיוני עבור עובדיו, וגם לעצמו.

מחקר שוק ומתחרים

החלום של ניהול קליניקה פרטית משותף לרבים מהמטפלים והרופאים, אך אין להקים את הקליניקה ללא תוכנית עסקית מפורטת הכוללת מחקר שוק ומתחרים. חשוב לבחור נכון את מיקום הקליניקה כדי ליהנות מתנועה ערה של מטופלים ולאפשר להם להגיע בקלות ובנוחות למקום. באמצעות מחקר מתחרים תוכלו לבדוק מהן החולשות והחוזקות של קליניקות מתחרות, וניתן להציע טיפולים שאין למטפלים אחרים, או להציע הטבה מסוימת על מנת להשיג לקוחות חדשים המטופלים במקומות אחרים.

בשלב ראשון ניתן להקים קליניקה ביתית על מנת לחסוך בעלויות, וכדאי לשקול אפשרות זו. מחקר שוק מאפשר לכם לקבל החלטות שקולות וענייניות, למשל מיקום המרפאה, ציוד הכרחי וכו'.

ניהול מקצועי של המרפאה/הקליניקה 

עשרות אלפי עסקים נסגרים מידי שנה, בדרך כלל בגלל בעיות תזרים וניהול בעייתי. כדי להימנע מטעויות של אחרים, מומלץ להיעזר בכלים מקצועיים כמו תוכנה לניהול מרפאה. התוכנה המתקדמת כוללת מגוון כלים המאפשרים לכם לנהל את העסק נכון, לעקוב אחר תזרים המזומנים, לקבל החלטות פיננסיות על סמך נתוני אמת, לאפשר ללקוחות לזמן תור בקלות ובנוחות, לתעד את הטיפולים, לנהל תיק רפואי וארכיון ממוחשב ועוד.

שיווק אפקטיבי

בעולם של היום חייבים להשקיע בשיווק הקליניקה הפרטית, אחרת קשה להצליח. ניהול מרפאה או קליניקה כולל בתוכו גם שיווק, וכיום רוב אמצעי השיווק נעשים בדיגיטל, לכן יש להקים אתר מקצועי עם תוכן רלוונטי, להעלות תכנים מעניינים לבלוג, לפרסם בגוגל וברשתות החברתיות, לקדם את האתר בגוגל, לחשוף את הקליניקה בפורומים מקצועיים ועוד.

תמחור נכון

לפני פתיחת שערי הקליניקה הפרטית, חשוב לתמחר נכון את עלות הטיפולים והשירותים שאתם מתכננים להציע ללקוחות המרפאה. יש מטפלים המעוניינים לצבור ניסיון תחילה, ולכן בתחילת דרכם הם מציעים מחירים זולים יחסית, ולאחר שהם צוברים ניסיון וקהל לקוחות עקבי הם מעלים את המחירים. 

תמחור הוא אחד מנושאי הליבה בניהול עסק, וגם אם מנהלים קליניקה פרטית קטנה ומתכננים לעבוד בה רק כמה שעות ביום, יש לתמחר נכון את הטיפולים כדי לכסות את ההוצאות ולהרוויח. ניהול מרפאה דומה לניהול עסקים אחרים, המטרה היא לצמוח, להתפרנס בכבוד ואפשר גם להתרחב ולהקים סניפים נוספים בהמשך הדרך. לכן, כדאי להתייעץ ולפנות לאנשי מקצוע מנוסים כמו יועץ עסקי, רואה חשבון ועורך דין. 

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם.לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.