להיות מוכנים לבייבי בום במרפאת נשים

למרפאת נשים תפקיד חשוב בשמירה על בריאות האישה. המרפאה משמשת מרכז לטיפולים ולבדיקות ייחודיים לנשים בכל הגילאים, היא מלווה אותן ועוקבת אחר מצבן הבריאותי במהלך כל חייהן הבוגרים. ניהול מרפאת בריאות האישה מחייב כישורים אדמיניסטרטיביים והבנה עמוקה בצרכי הנשים המגיעות למרפאה, ובכך מסייעת תוכנת ניהול ייחודית המיועדת למרפאות נשים.

הרופא יושבת בשולחן בחדר טיפוליםאדמיניסטרציה וטיפול רפואי במרפאת נשים

קיימים מודלים שונים של ניהול מרפאה. המשותף לכולם הוא האחריות המוטלת על הנהלת המרפאה לנווט בין הצורך האדמיניסטרטיבי בניהול הרצוף של המרפאה ובין הטיפול הרפואי שנדרש ברגע מסוים במרפאת הנשים עצמה.

יש לזכור שהטיפולים הניתנים במרפאה עשויים להיות רגישים ביותר מבחינה רפואית ורגשית: במקרים רבים אלה טיפולים פולשניים, ולעתים מדובר בהצלה ממשית של חיי העובר. ההתנהלות במרפאה היא ייחודית לאוכלוסיית הלקוחות, שהן נשים בלבד, כזכור.

ניהול של מרפאת נשים דורש תיאום אדמיניסטרטיבי בין צוות עובדי המרפאה – ההנהלה, הרופאים והמערכת האדמיניסטרטיבית לבין המטופלות במרפאה, כאשר על הצוות להקל כמה שיותר על הלקוחות בתהליכי הרישום ובזימון התורים ולהתייחס למקרים בהם נדרשים בדיקה או טיפול דחוף, שלא בהתאם לסדר היום שנקבע מראש.

טיפולים, בדיקות ומעקב במרפאה

מרפאות לבריאות האישה אינן מיועדות לטיפולים תקופתיים בלבד – הן בעיקר מרכז בו מלווים את הנשים דרך שלבים שונים של נשיות ואמהות. בין אם מדובר בבדיקות, בטיפולים ובהדרכות לאישה בהריונה הראשון, המיועדים להקל עליה לעבור את תקופת ההריון, לשמור על העובר ולהגיע מוכנה ללידה, בטיפולים גניקולוגיים במרפאה, הנמשכים גם לאחר הלידה, ובין אם בליווי של צוות המרפאה לנשים במהלך הבדיקות, הטיפולים הגניקולוגיים ושלבי ההחלמה.

נדרש ניהול מדוקדק ועקבי של רישומי המטופלות, החל מרגע ההרשמה למרפאה, במהלך קביעת מועדי הבדיקות, הרופאים המטפלים וזימון התורים למרפאה. המתנה ממושכת עלולה להיות, במקרים מסוימים, גורם לעיכוב לא רצוי בטיפול בנשים.

הריון ראשון והמתנה בתור

ככל שהמרפאה ממוחשבת יותר, כך נדרש פחות כוח אדם לנושאים אדמיניסטרטיביים כגון תיאום תורים, והשירות הניתן לנשים המבקרות במרפאה יעיל יותר. יהיה אולי מוגזם להצהיר שבמרפאת נשים 'מטופלת היא מלכה', אך כשאישה בהריונה הראשון מגיעה למרפאה, ממתין לה תהליך לא קל ולא קצר שכולל בדיקות וטיפולים גניקולוגיים – ביניהם, לעתים, טיפולים מצילי חיים. ככל שהניהול האדמיניסטרטיבי יעיל יותר, מתאפשרים למנהלת המרפאה יותר אמצעים להקל עליה את תקופת ההריון.

הקלה על העומס במרפאת הנשים

צוות המרפאה כולל עובדי מנהל וצוות רפואי, כאשר שתי המערכות הללו – האדמיניסטרטיבית והרפואית – משפיעות זו על זו ותומכות זו בזו. הצוות הרפואי נמצא במקום הנכון ובזמן הנכון לטיפול במקרי חירום, וניהול נכון של תיקי המטופלים מקל את עבודת הרופאים.

כיום, בלתי אפשרי כמעט לנהל מרפאות, בכל סדר גודל, ללא תוכנת ניהול ממוחשבת שמאפשרת שמירת רישומים, ניהול סדרי עדיפויות ותיאום בין העבודה האדמיניסטרטיבית לבין הטיפול בלקוחות המרפאה. כשמדובר בניהול מרפאת נשים, יש חשיבות רבה לניהול תיקי המטופלות, לעדכון שוטף של פרטים, לשמירת מסמכים ולהעברתם בתוך המרפאה ומחוצה לה, כמו גם לניהול אדמיניסטרטיבי של המרפאה עצמה.

איך נראית מרפאת נשים מנוהלת היטב

במרפאת נשים מנוהלת היטב, מושם דגש על הניהול היעיל – החל מפתיחת תיק רפואי לאישה המגיעה לטיפול ראשון במרפאה, דרך מעקב אחר הטיפולים הרפואיים, תיאום ממוחשב עם הרופא המטפל, תיאום עם גופים רפואיים אחרים, וכלה בתזכורות לביקורים תקופתיים. ככל שהמערכת יעילה ומאורגנת יותר, כך רבים הסיכויים שהמטופלת תקבל את מלוא הטיפול הרפואי הנדרש, ללא קשר למצבה הבריאותי, בין אם מדובר בטיפול רפואי המציל את חיי האם והתינוק או בזימון לבדיקות מרפאה שגרתיות.


מאת: