כיצד הבינה המלאכותית צפויה להשפיע על עולם הרפואה?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

עולם הרפואה חווה שינויים דרמטיים על רקע התפרצות נגיף הקורונה. בשנים האחרונות החלו בצעדים משמעותיים לעבר העידן הדיגיטלי והמעבר לשירותי רפואה מרחוק, ובעקבות משבר הקורונה הואצו תהליכים לשיפור ולייעול הבריאות הדיגיטלית. 

בינה מלאכותית ברפואה

בעולם הרפואה של היום נדרשים פתרונות מתקדמים וחדשניים המבטיחים שיפור בחוויית השירות למטופלים, התייעלות בתחומי הטיפול הרפואי, שיפור איכות האבחנה הקלינית והתאמת הטיפול למטופלים באופן אישי. לכן, אין זה פלא שגורמי הרפואה בארץ ובכל העולם הבינו את היתרונות המשמעותיים של טכנולוגיות כגון בינה מלאכותית (AI), הן לצורך קבלת החלטות טיפוליות והן לצורך ניהול מרפאה או מרכז רפואי ושיפור השירות למטופלים.

התפתחות הבינה המלאכותית בעולם הרפואה

לטכנולוגיית הבינה המלאכותית יש הרבה מה לתרום לשירותי הרפואה המודרנית. הבינה המלאכותית מביאה יתרונות רבים לתחום הרפואי, לדוגמא: ייעול תהליכים בניהול מרפאות ומרכזי רפואה, שיפור משמעותי באיכות ובחוויית השירות למטופל, הפחתת הוצאות ועלויות עבור בתי חולים ומרפאות, הפקת תובנות המבוססות על איסוף וניתוח נתונים ממערכות הביג דאטה, הפחתת טעויות אנוש, סיוע בקבלת ההחלטות של צוותי הרפואה, מיצוי תובנות קליניות, זיהוי דפוסים ועוד.

כדאי לדעת שתחום הבינה המלאכותית החל להתפתח כבר בשנות ה-50 של המאה העשרים. לאחר ההתקדמות בתחום למידת המכונה שהחלה בשנת 2012, התפתחו שיטות הבינה המלאכותית לתחומים רבים, ובין היתר לתחום הרפואי. 

פתרונות ה-AI הפכו לחלק בלתי נפרד בעבודה של הצוותים הרפואיים. כבר היום הרופאים משתמשים במודלים מבוססי בינה מלאכותית המשמשים אותם ככלי תומך לקבלת החלטות ולהסקת תובנות מהמידע והנתונים. 

בנוסף, פתרונות ה-AI מיושמים גם בהיבט התפעולי בעולם הרפואה המודרני. כך לדוגמה, ניתן לבחור מערכת ניהול מרפאה הכוללת מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית. המערכת מבטיחה התייעלות וחיסכון בעלויות, פתרונות לשירותי רפואה מרחוק וניטור שינויים במדדי מטופלים השוהים בביתם, וזאת באמצעות איסוף נתונים ממכשירים לבישים והסקת מסקנות (אנליזה), קיצור תורים, שיפור חוויית השירות ועוד.

עתיד הרפואה

בצל משבר הקורונה הואצו תהליכים רבים בעולם הרפואה, ותחום הבריאות הדיגיטלית צבר תאוצה. המעבר לשירותי רפואה מרחוק חייב את גופי הרפואה ליישם פתרונות טכנולוגיים ולשפר את חוויית השירות למטופלים, למשל באמצעות ריבוי ערוצי תקשורת. 

תוכנה מתקדמת לניהול מרפאה התומכת במודלים של AI מאפשרת לצוותים הרפואיים לקבל מידע בזמן אמת על כל מטופל השוהה בביתו או מאושפז במחלקה. הבינה המלאכותית מאפשרת לנטר את מצבם של המטופלים, וכאשר חל בו שינוי – הרופא מקבל התראה והמערכת מספקת לו את המידע, ובנוסף היא מסייעת לו לקבל החלטות למתן טיפול מיטבי ומותאם אישית.

כאשר בודקים את עתיד הרפואה בעידן המודרני, לא ניתן להתעלם מהשפעות הבינה המלאכותית. כבר היום קיימים פתרונות חדשניים המבוססים על AI לאיתור גידולים וממצאים פתולוגיים במהלך בדיקת דימות, כלים לאבחון מוקדם של מחלות, מודלים להתאמת תרופות למטופלים באופן מדויק ואישי, מודלים לסיוע בקבלת החלטות והתאמת הטיפול, ועוד.

חשוב לציין כי משבר הקורונה האיץ את תהליך המעבר לשירותי רפואה מרחוק. לכן, ניהול מרפאה בעתיד הקרוב מחייב פתרונות טכנולוגיים מתאימים הכוללים מגוון ערוצי תקשורת בין המטפל למטופל, מודלים מבוססים על טכנולוגיות ענן לצורך איסוף ועיבוד נתונים, ניתוח מידע וחיזוי תוצאות מנתונים הנאספים ממכשירים לבישים וכו'. 

במקביל לפיתוח הטכנולוגיות והמודלים המבוססים על AI יש להתייחס גם לרגולציה, מאחר והמודלים העדכניים חייבים לעמוד בחוקי הגנת הפרטיות והשמירה על זכויות המטופל. 

לסיכום, בינה מלאכותית משנה את עולם הרפואה ומסייעת לו להתמודד עם אתגרי המחר. הטכנולוגיות החדשניות משנות באופן מהותי את חוויית המטפל והמטופל, ומאפשרות לצוותי הרפואה לספק טיפול מדויק ומותאם אישית, גם מרחוק, ומייעלות את העבודה במרפאות.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.