טיפול ביתי: הדבר הבא בתחום הבריאות?


מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.

התפרצות נגיף הקורונה השפיעה על כל תחומי החיים, כולל תחום הרפואה. בתי החולים וכלל ארגוני הבריאות נאלצו להתמודד עם מציאות חדשה הכוללת סגרים ממושכים, ריחוק חברתי, צוותים רפואיים עם מסכות על הפנים ועוד. הקורונה גרמה לראשי מערכת הבריאות ולמקבלי ההחלטות להאיץ את תחום החדשות הטכנולוגית וליישם אמצעים מתקדמים למתן שירותי רפואה מרחוק. 

אין ספק שעולם הרפואה של היום השתנה לבלי הכר. האינטראקציה בין הרופאים למטופלים מבוססת כיום יותר על אמצעים דיגיטליים, ויש מגמה ברורה ומהירה לעבור לשירות טיפול ביתי כדי להקל על העומס במרכזים הרפואיים ובקליניקות, לשפר את השירות למטופלים, למנוע הידבקויות וכדי להקל על החולים. 

טיפול ביתי

האם אשפוז ביתי מחליף את האשפוז במחלקות בבתי החולים?

כדאי לדעת שמשרד הבריאות מקדם בשנים האחרונות את התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית, התוכנית כוללת המלצות ואמצעים למתן שירותי רפואה מרחוק, להנגשת המידע, לשיפור הבריאות בקרב כלל האוכלוסייה בישראל, לעידוד חדשנות במערכות הבריאות השונות ועוד. האצת תהליכי דיגיטליזציה בעולם הרפואה נועדה לשפר את חיי ובריאות תושבי המדינה, לייעל את מערכת הבריאות ולספק שירותי בריאות מתקדמים ואיכותיים יותר, המתאימים לרוח התקופה.

למעשה, אשפוז ביתי היה קיים מאז ומתמיד בתחום הרפואה, ובעבר הלא רחוק היה מקובל להזמין רופא לבית החולה על מנת לעבור אבחון ולקבל טיפול. 

טיפול ביתי מאפשר לחולים לקבל מענה מקצועי מצוותי הרפואה ללא צורך לצאת מהבית וללא חשש מהידבקויות מיותרות, והמגמה כיום היא לשפר את שירותי הרפואה מרחוק ולהפחית את העומס במחלקות באמצעות אשפוז ביתי. 

הביקוש לטיפול ביתי בעולם הרפואה הולך וגובר עם הזמן

מערכת הבריאות בישראל היא אחת מהמתקדמות והיעילות ביותר בעולם, יחד עם זאת היא נמצאת במצב של חוסר תמידי, הן מבחינת תקציבים ובן מבחינת תקנים, ציוד ומשאבים נוספים. כך לדוגמה, מספר מיטות האשפוז ביחס לכמות התושבים נמצא במגמת ירידה. כיום, היחס עומד על 1.9 מיטות אשפוז לכל 1,000 ישראלים, וזאת לעומת 3.3 מיטות אשפוז לכל 1,000 איש במדינות ה-OECD. 

שיעור תפוסת מיטות האשפוז בבתי החולים בישראל גבוה מאוד. במערכת הבריאות יודעים שחייבים להוסיף אלפי מיטות אשפוז בשנים הקרובות כדי לעמוד בעומס ובביקוש, וכדי לספק מענה לתוחלת החיים הממשיכה לעלות ולגידול הטבעי באוכלוסייה. זו אחת הסיבות שבגללה הוחלט לקדם שירותים למתן טיפול ביתי מרחוק, לרבות ביקור רופא בבית המטופל בהתאם לצורך. 

המעבר לטיפול הביתי דורש התייחסות חדשה ממערכת הבריאות, לכן יש להטמיע אמצעים דיגיטליים חדשניים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה רפואית. בנוסף על כך, קופות החולים החלו להשתמש במכשירים רפואיים לבישים לצורך ניטור מדדים ומעקב אחר המטופלים השוהים בביתם. הנתונים נשלחים ישירות אל תוכנה לניהול מרפאה המתממשקת עם מערכות צד שלישי, כולל אפליקציות של מכשור המשמש לשירותי רפואה מרחוק ולטיפול ביתי.

טיפול ביתי – יתרונות 

לטיפול הביתי יש יתרונות רבים ומשבר הקורונה אף הוכיח ביתר שאת שהם חשובים ומשמעותיים הן למטופל והן למערכת הבריאות. יש מצבים רפואיים רבים, למשל מחלות כרוניות, בהם ניתן לטפל מרחוק והחולה לא צריך להגיע לבדיקות ולמעקב במרפאה. הטיפול הביתי מפחית את הסיכון להידבקויות ולהתפתחות סיבוכים עקב האשפוז במחלקה, ובנוסף האשפוז בבית נוח יותר לרוב המטופלים ויכול לסייע להם מבחינת בריאותית ונפשית כאחד.

היתרונות המרכזיים של טיפול בבית:

  • מניעת הידבקויות וסיבוכים עקב אשפוז במחלקה
  • אפשרות להזמין ביקור רופא לבית מבלי לצאת החוצה
  • ניטור אחר מצבו של המאושפז בבית באמצעות מכשור מתקדם
  • ניתוח מדדים ושינויים במצב המטופל בקליק מהיר
  • המידע נשמר בתיק הרפואי הממוחשב בתוכנה לניהול מרפאה
  • טיפול מותאם אישית
  • השימוש בכלים דיגיטליים משפר את הרפואה המונעת 
  • תקשורת מהירה וזמינה בין הרופא למטופל המאושפז בביתו

לסיכום, הביקוש לטיפול הביתי בעולם הרפואה ממשיך להתגבר. מערכת הבריאות מקדמת דיגיטליזציה וחדשנות טכנולוגית כדי להציע שירותי רפואה מרחוק ולאפשר לחולים ליהנות מכל היתרונות של אשפוז ביתי.


חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.