השלכות עולם הבריאות הדיגיטלית המתחדש על ניהול המרפאה

מכשיר CT - כדוגמה למידת מכונה

מערכת הבריאות בישראל ניצבת מול אתגרים שונים ורבים, למשל מחסור במשאבים, עלייה בתחלואה הכרונית, עלייה בתוחלת החיים של האוכלוסייה וביקוש הולך וגובר לשירותים רפואיים בדיגיטל. בשנת 2015 פרסם משרד הבריאות תוכנית מקיפה כחלק ממיזם "ישראל דיגיטלית". התוכנית גובשה מתוך הבנת האתגרים הצפויים בעתיד הקרוב והרחוק, ולאחר אפיון המטרות וההבנה שיש לשלב כלים דיגיטליים במערכת הבריאות כדי להבטיח שירותי בריאות איכותיים ויעילים גם בעשורים הבאים.

המהפכה הדיגיטלית אינה עוצרת לרגע, היא משפיעה על חיינו ומחוללת תמורות דרמטיות המשפיעות גם על מערכת הבריאות הישראלית על כל מרכיביה ורבדיה. ישראל נחשבת לאחת מהמדינות המובילות בתחום הבריאות הדיגיטלית וכבר היום אפשר להבחין בשינויים החלים במרפאות ובחדרי הטיפולים, בעיקר עקב החדשנות בתחום הבריאות הדיגיטלית.

כך לדוגמה, ניהול מרפאה בעידן הדיגיטלי עבר שינוי משמעותי, רופא יכול להעניק שירותי רפואה מרחוק, להיעזר במכשור טכנולוגי מתקדם הנמצא בבית המטופל ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית ניתן למנוע מחלות לפני התפתחותן ולשפר את איכות החיים של המטופלים.

הטמעת שירותי בריאות חדשניים ואיכותיים במערכת הבריאות

חדרי הטיפולים במרכזי הרפואה ובמרפאות המומחים השתנו לבלי הכר בשנים האחרונות. בחדרי הטיפול המתקדמים ניתן למצוא טכנולוגיות פורצות דרך לניטור, למעקב, לטיפול ולקבלת החלטות בזמן אמת במהלך הטיפולים, במיוחד בניתוחים ובמצבים מסוכנים כמו הידרדרות במצב המטופל בזמן הליך כירורגי או בעת אשפוז.

התפישה החדשה בתחום הבריאות היא לספק את הטיפול המיטבי והאפקטיבי ביותר, לעיתים עוד לפני פרוץ המחלה. החדשנות בעולם הבריאות הדיגיטלית מאפשרת להפוך את ביתו של המטופל לחדר טיפולים או לחדר אשפוז במקום ליצור עומס בבתי החולים ובמרפאות. כבר היום יש לרופאים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לטיפול מרחוק, חלק מקופות החולים החלו לספק למבוטחים שלהן אמצעים לניטור מרחוק, האמצעים מתחברים ישירות אל תוכנה לניהול קליניקה והם מאפשרים למטופל לקבל ייעוץ רפואי ללא צורך לצאת מהבית ולקבל מענה מקצועי ומיידי במגוון רחב של בעיות.

החדשנות בעולם הבריאות הדיגיטלית מבוססת בין היתר על מציאות רבודה, בינה מלאכותית, כלים חכמים ואמצעי ניטור ומעקב מתקדמים. מעבר לכך, מטופלים יכולים כיום לתאם תור לשיחה מקוונת עם הרופא באמצעות מערכת זימון תורים, בלי לצאת מהבית וללא צורך לחשוש מהידבקויות המאפיינות את מציאות חיינו בתקופת הקורונה.

תוכנה לניהול תורים אינה חדשה, אך כיום יש מערכות מקוונות עם ממשקים ידידותיים ונוחים, המערכת מפחיתה עומס במרפאות ומשפרת את השירות למטופלים. כמו כן, ברוב המרפאות של המומחים עברו לתוכנות ניהול מרפאה המאפשרות לרופאים לאתר מידע על המטופל בקליק מהיר ומכל מכשיר. חשוב לציין כי התוכנות החדשניות לניהול מרפאות עומדות בתקנים המחמירים גם בתחום של אבטחת מידע.

מערכת הבריאות בעידן הדיגיטלי

ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה בעולם הבריאות הדיגיטלית. חדירת המחשבים ואמצעי הניטור, המעקב והטיפול הדיגיטליים מתרחבת במהירות. בתחילת הדרך החדשנות בעולם הבריאות הדיגיטלית שימשה בעיקר לצורכי תיעוד ומעקב של הטיפולים הרפואיים, ומרכזי רפואה ומרפאות הטמיעו תוכנות ניהול מרפאה עם כלים מתקדמים שסייעו בעיקר לצרכים האדמיניסטרטיביים.

כיום ניתן לראות כיצד מערכות דיגיטליות חודרות במהירות גם לתחום הטיפולי בבתי חולים, במרפאות ובקהילה. בחדרי הטיפולים יש רובוטים ייעודיים המסייעים לרופאים, בנוסף חדרו אמצעים טכנולוגיים המבוססים על אינטרנט מהיר ותקשורת סלולרית המאפשרים לרופאים לטפל מרחוק במטופלים, וגם השימוש ברשומות הרפואיות הממוחשבות הולך וגובר.

חשוב להדגיש כי עולם הבריאות הדיגיטלית משתנה במהירות כתוצאות ממשבר הקורונה, יחד עם זאת החדשנות הטכנולוגית החלה עוד לפני התפרצות הנגיף. כלי ניהול מרפאה המבוססים על חדשנות טכנולוגית צצו כבר לפני מספר שנים, כיום התוכנות החדשות מתקדמות יותר ומתאימות גם למצבי משבר כמו בתקופה הנוכחית.

חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. 
לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.