• מאמר זה הוא חלק מהתכנים אותם אנחנו שמחים לספק לקהל לקוחותינו: מנהלי מרכזים רפואיים, קליניקות ומרפאות.
עולם הרפואה משתנה בקצב מואץ, ואחת מהמגמות הבולטות כיום בקרב המטופלים היא לקיחת חלק פעיל ודינמי יותר בשמירה על בריאותם. בשנים האחרונות החלו מטופלים רבים בישראל וברחבי העולם לבחור בעצמם את נותני וספקי שירותי הרפואה על מנת למקסם את התועלת מהשירות וכדי להפחית סיכונים, לשמור על הבריאות וגם למזער את ההוצאות על שירותי הבריאות.
מהי צרכנות רפואית?
המושג צרכנות רפואית מתאר ביסודו את הראייה של המטופל כלקוח, כלומר כצרכן. המטופלים מקבלים שירותי רפואה מבעלי מקצוע שונים כמו רופאים, אחיות, פסיכולוגים, מטפלים וטפלות, דיאטניות ועוד, ושירותי הבריאות ניתנים על ידי ארגונים שונים כגון קופות החולים, בתי חולים ציבוריים ופרטיים, בתי מרקחת, קליניקות ומרפאות.
כאשר המטופל מבין שהוא צרכן לכל דבר ועניין, הוא יכול לבחור את נותני השירות המתאימים לו ביותר. יחד עם זאת, רוב המטופלים הינם צרכנים חכמים ויעילים בנושאים הקשורים לרכב שלהם ולמוצרי חשמל לבתיהם, אך בכל מה שנוגע לבריאותם ולגופם הם מתנהלים בצורה לקויה, ובפועל הם לרוב מגיעים לרופא בקופת חולים או בבית חולים רק כאשר הם מתפתלים מכאבים ולא מצליחים לתפקד. ידוע כי רבים מהישראלים מתעלמים מהמלצות הרופאים ומערכת הבריאות, לכן הם אינם מבצעים בדיקות סקר תקופתיות לצורך איתור מחלות בשלב מוקדם, גם אם הם זכאים לבצע את הבדיקה ללא עלות או בעלות סמלית.
כאשר המחלה מחמירה ודורשת טיפול רפואי מקצועי ואיכותי, הישראלים אינם חושבים פעמיים והם מוכנים לשלם הון עתק לרופא מומחה פרטי, למרות שהם יכולים לקבל שירותי רפואה מעולים ודומים מהרופא שלהם בקופת חולים.
בתוך כך, רבים מחפשים מידע על מחלות, תרופות ומכשור רפואי במנועי החיפוש, בדרך כלל בגוגל, ולא מעט מהצרכנים מעמיסים על המערכת וטוענים כי "ד"ר גוגל" אמר כך וכך, לכן בתחום הצרכנות הרפואית יש להתייחס למקור המידע ולספק מידע מקצועי ומונגש למטופלים.
אילו תחומים כלולים בתחום הצרכנות הרפואית?
באופן כללי, המושג צרכנות רפואית עוסק בנושאים כגון:
- בחירת רופא או מטפל באופן אישי, על מנת לקבל שירות יותר פרסונלי ולהפיק את המקסימום מהטיפול או הייעוץ הרפואי.
- זכויות חולים ומטופלים במערכת הבריאות, בדגש על בתי החולים וקופות החולים.
- טיפולים הכלולים בסל הבריאות הממלכתי ופתרונות למימון טיפולים שאינם כלולים בסל.
- בחירה נכונה של ביטוח בריאות משלים מקופת חולים או מחברת ביטוח.
- בדיקות סקר המומלצות לפי גיל, לרבות מימון הבדיקה דרך קופת חולים או באמצעות ביטוח כזה או אחר.
- נושאים הקשורים לרשלנות רפואית.
- התמודדות נכונה של המטופל עם שירות רפואי בעייתי או לקוי.
- שילוב נכון בין תרופות שונות, לרבות תוספי תזונה ותרופות למחלות כרוניות.
- מידע רפואי עדכני.
- מכשור רפואי לבית, כולל מכשור רפואי לביש.
- השתתפות בניסויים קליניים.
- טיפול ביתי.
- שירותי רפואה מרחוק.
- אפליקציות ותוכנות מתקדמות לשירותי רפואה.
פרסונליזציה של שירות הרפואה
כאשר המטופל מבין שהוא צרכן של שירותי הרפואה, הוא דורש יחס אישי ומעוניין לקבל שירות איכותי ומותאם אישית לצרכיו. בשנים האחרונות החלו מטופלים רבים להבין כי עליהם לנקוט בגישה צרכנית מובהקת ואקטיבית יותר על מנת למקסם את שירותי הבריאות שהם מקבלים, בין אם במסגרת ביטוח בריאות המשולם למוסד לביטוח לאומי ובין אם במסגרת ביטוח משלים, ביטוח בריאות פרטי או באופן פרטי לחלוטין.
השפעת הצרכנות הרפואית על עולם הרפואה
תחום הצרכנות הרפואית נמצא במגמת עלייה בעשור האחרון, ומערכת הבריאות בישראל משקיעה משאבים כבירים על מנת לייעל את שירותי הרפואה הניתנים למבוטחים. הטכנולוגיות החדשניות מסייעות למטופלים לבחור נכון ממי לקבל שירותי רפואה, להשוות הצעות מחיר בקליק מהיר, לעיין במידע על טיפולים, תרופות ומכשור רפואי, וכיום ניתן לרכוש באתרים המקוונים מוצרים ומכשירים לטיפול רפואי בבית.
עולם הרפואה משתנה במהירות בעקבות השפעת הצרכנות הרפואית והגישה האקטיבית יותר בקרב המטופלים, לכן מערכת הבריאות עושה מאמצים כדי להציע שירות טוב ונגיש יותר, וחברות הפארמה, המדיקל והמכשור הרפואי משנות את היעדים שלהם על מנת לספק פתרונות איכותיים ומתקדמים יותר לצרכני הרפואה, כאשר ההתייחסות היא שהלקוח ניצב בראש.
חברת ר.ר. מערכות מפתחת מערכות תוכנה איכותיות בהתאמה טכנולוגית עדכנית בתחומי הבריאות, הרפואה והאופטיקה, ע"פ צרכי לקוחותיה ובהתאם לתחומי התמחותם ותהליכי פעילותם. לחצו כאן ליצירת קשר ולקבלת מידע נוסף.