ברוכים הבאים לעידן הדיגיטלי

רתמו את הטכנולוגיה אליכם כדי להתמודד עם אתגרי העתיד בתחום השירות הרפואי

ידיים של הרופא עם טאבלטהעידן המודרני – מהפכת המידע והטכנולוגיה המתקדמת שעולה על כל דמיון – הביא עמו שינויים דרמטיים בחיים האנושיים ובכל תחום. התקשורת מהירה יותר, נגישה יותר וחוצה את גבולות המרחק, הזמן, הגיל והמצב הסוציו אקונומי. המדיה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו: אנחנו מחוברים כל הזמן: זה לזה, לטלוויזיה, למחשב, לחדשות.

שמתם לב שהילדים שלכם בעלי קואורדינציה ותפיסה מהירה הרבה יותר משלכם בכל הנוגע לטכנולוגיה? זה לא במקרה. הדור החדש נולד עם סמארטפון ביד אחת ועם טאבלט בשנייה ומחקרים מוכיחים שהקואורדינציה שלהם, כמו גם יכולת חיתוך המידע וההבנה של אמצעים טכנולוגיים מהירה הרבה יותר בקרב הדור הצעיר מאשר בדור שמעליהם. בהתאמה, יכולת הריכוז שלהם ירדה משמעותית לעומת הוריהם ואפילו אחיהם הגדולים. אנחנו צורכים הרבה יותר אוכל, קונים יותר, עושים פחות ספורט, ישנים פחות, עובדים יותר. קשה להשוות בין אורח החיים של היום לזה של לפני שני עשורים.

אם כל העובדות הללו עדיין זרות לכם – אז ברוכים הבאים לעידן המודרני. אולם לא רק חיינו האישיים השתנו ללא הכר, אלא גם החיים המקצועיים שלנו. העידן המודרני הביא עמו הזדמנויות לאוטומציה בתחום הרפואי, שהולכות ומתרבות בשנים האחרונות. ממערכת לניהול תיקים רפואיים דרך תוכנת ניהול מרפאה ועד מערכת זימון תורים, תהליכים רבים שהיו ידניים וגוזלי זמן רב בתחום האדמיניסטרטיבי יכולים להפוך לפשוטים ולישירים הרבה יותר עם הכניסה לעולם המחשוב.

ברמה הגלובלית, האתגרים של שירותי הרפואה מגוונים ומשתנים, אולם מערכות בריאות ממוחשבות מסביב לעולם חולקות מטרות דומות: לספק למטופלים שירות ברמה הגבוהה ביותר – לכמה שיותר אנשים, בעלות ובזמן הנמוכים ביותר. ההוצאות בתחום השירות הרפואי ממשיכות לעלות בתאוצה גבוהה, וצורכות נתח משמעותי מהכלכלה העולמית.

מערכות מחשוב – תשובה להקטנת עלות השירות ביחס לעלייה בכמות החולים

נדבך משמעותי שהביא עמו העידן המודרני לעולם הרפואה הוא עלייה בתוחלת החיים, שיפור ביכולת להתמודד עם מחלות כרוניות קשות, ובמקביל – עלייה משמעותית גם בכמות החולים עצמם. המצב הזה מאפיין מדינות מפותחות ומדינות מתפתחות כאחד. ככל שהטכנולוגיה הרפואית מתפתחת, וכך גם תעשיית התרופות – ה"נטל" של הטיפול במחלות כרוניות עולה.

כתשובה לכך, תעשיית הבריאות ברחבי העולם עוברת שינויים רדיקאליים, המונעים משינוי מהותי בציפיותיהם של כל "מחזיקי המניות": החולים, הממשלה, המבטחים, העובדים והמנהלים. בקצב הולך ומתגבר, ארגוני רפואה – מבתי חולים ועד מרפאות פרטיות קטנות – בוחנים מחדש את השירותים שהם מציעים, כאשר המיקוד הוא על התוצאות הבריאותיות ולא על נפח השירות המוצע. כלומר, המטרה היא לצמצם את משך הטיפול בכל חולה על-ידי הבטחת ניהול יעיל של הטיפול בו.

כדי שהשינוי התפיסתי הזה יצליח, ארגונים רבים הבינו שיצטרכו לאמץ את הפתרונות הטכנולוגיים ואת השיפורים הארגוניים שמוצעים היום ביתר שאת. זאת כדי להבטיח גישה נוחה אך מאובטחת למידע הרפואי של המטופלים וליצור יעילות מתמדת בתחום הניהולי, ולא רק בהליכים הקליניים.

מערכת זימון תורים הינה דוגמא מושלמת לאופן שבו הטכנולוגיה מייעלת את השירות הרפואי: הצורך לנהל תורים, שינויים וביטולים, מעקב אחר הופעת לקוחות והתחשבות בזמינות של נותני השירותים הינם נושאים שכל עסק שנותן שירותים צריך להתמודד איתם, על אחת כמה וכמה מרפאה.

התמודדות ידנית בנושא זו גורמת לעיתים קרובות לבזבוז משאבים, להפסד בהכנסות, ומשמעותי מכל בתחום הרפואי – ללקוחות, מטופלים, לא מרוצים. מאידך כלים הדיגיטליים נותנים מנוע לטיפול יותר ממוקד במטופל, דרך ניטור וניהול טובים יותר של מצבו, וכן מאפשרים בלימה של עליות הניהול וחיסכון בשעות עבודה מנהלתיות עבור הצוות הרפואי, תוך שיפור כללי של מתן השירות.

עם כל סוגי המערכות והתוכנות המצויות בשוק, הטכנולוגיה הנכונה מבטיחה מעבר חלק לתהליכי עבודה חדשים. במקרה של אוטומציה של תהליכי ניהול מרפאה, המערכות הרפואיות הנכונות והכלים הדיגיטליים המתאימים מהווים מפתח למינוף השירות ולשיפור יעילותו. למעשה בימינו, הכל יכול להיעשות במחשב, הכל אוטומטי, מסודר ויעיל.



מאת: